Nyheter

Rema bedrer omdømmet

Publisert Sist oppdatert

Som i fjor er det Kiwi som har det beste omdømmet av dagligvarekjedene, men Rema er den kjeden som øker mest.

Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Kiwi får en omdømmescore på 82,8 poeng av 100 mulige. Meny har en omdømmescore på 80,1. Begge kjedene er i år i kategorien «fremragende omdømme». Det plasserer Kiwi og Meny i godt selskap med blant annet virksomheter som Finn.no, Hurtigruten, Ikea og Freia. Som du kunne lese i går, har Freia i år Norges beste omdømme blant Norges mest synlige selskaper – uansett bransje.

Mens Meny klatret opp til fremragende omdømme, falt Coop ned i kategorien «godt omdømme», med en score på 79,3 poeng.

Etter sitt betydelige fall i fjor økte Rema 1000 i år med 2,3 poeng, og var den dagligvarekjeden som klatret mest. De måtte likevel se seg slått også av Spar, men hadde et bedre omdømme enn både Joker og Bunnpris.

I tillegg til å havne på bunnen blant dagligvareaktørene, var også Bunnpris den dagligvarekjeden som falt mest. Selskapet fikk 60 poeng. Det var ned 4,4 poeng sammenliknet med i fjor.

– Dagligvareaktørene sloss om store penger, og omdømmet har betydning for hvor folk velger å legge igjen pengene. Målingene tyder på at både Kiwi, Meny og Coop har truffet blink både i butikkene og i kommunikasjonen, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, i en pressemelding.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.

Dagligvareselskapene som ble målt er:

  • Kiwi, 82,8 poeng (82,7 poeng i fjor)
  • Meny, 80,2 poeng (79,8 poeng i fjor)
  • Coop, 79,3 poeng (82,4 poeng i fjor)
  • Spar, 72,9 poeng (ble ikke målt i fjor)
  • Rema 1000, 69,2 poeng (66,9 poeng i fjor)
  • Joker, 66,4 poeng (sist målt i 2013: 62,0 poeng)
  • Bunnpris, 60,0 poeng (64,4 poeng i fjor)
Powered by Labrador CMS