Leverandørnytt

Tommel opp for norsk cheddar: Meierisjef Kjell Tronhus (t.v.), nestleder i styret Nils Asle Dolmseth, kulinarisk leder i Orkla Marius Niva og konserndirektør Terje Døsrønningen.Foto: Olav Håland, Tine

Norsk cheddar fra Verdal

Publisert Sist oppdatert

I går startet produksjonen av cheddar basert på trøndersk melk. I første omgang skal den brukes i Orklas pizzaer. ­– Dette er bare starten. Målet er at vi også skal få norsk cheddar fra Tine i dagligvare i løpet av 2020, sier konserndirektør Terje Døsrønningen i Tine.

Tine Meieriet Verdal har bygget ut og Tine har investert «et betydelig millionbeløp» i en helt ny linje for å produsere cheddar på trøndersk melk. Etter en tid med testing og prøveproduksjon, var det i går klart for den første cheddaren som Orkla skal bruke på sine Big One-pizzaer.
I den anledning var det fest ved meieriet på Verdal med prøvesmaking av ost og pizza for alle de ansatte.

I samarbeid med Orkla
Orkla alene benytter ca. 5.000 tonn med ost årlig, og har lenge ønsket cheddarproduksjon i Norge. I dagligvaren selges i dag ca. 500 tonn cheddar i Norge, og det er økende. Det meste av dette er importert.
– Det er kun småskalaprodusenter som har produsert cheddar i Norge til nå. Tine har gjort det tidligere, men ikke siden 2011, forteller Terje Døsrønningen.
Orkla har fått være med å utvikle den nye, norske cheddarosten – og de er også de første til å ta den i bruk. All cheddar til bruk i Orklas pizzaer i Norge vil fra nå av komme herfra. I første omgang er det snakk om 500 tonn.

Tror på cheddar-vekst
Men Tine er overbevist om at potensialet for cheddar i Norge er stort og at de vil få flere kunder innen både storhusholdning, industri, dagligvare og KBS.

– Vi arbeider nå med å etablere det i storhusholdning industri – og dagligvare, forteller Døsrønningen.
– Markedet for cheddar er i vekst, og vi vil være med på veksten. Det er jo derfor vi investerer. Forhåpentligvis er dette starten på en lang reise. Jeg tror at cheddar vil bli viktig produkt både for Tine og våre melkeprodusenter. Ost i matlaging er underutviklet i Norge, utdyper Terje Døsrønningen.

8 nye arbeidsplasser
– Hvordan vil du karakterisere smaken av den norske cheddaren?
– Cheddar er jo en ost som er syrlig og samtidig litt søt. Og god i matlaging. Vår variant har en fantastisk god smak, det skyldes ikke minst den unike, norsk melka. Jeg føler at vi i samarbeid med Orkla har funnet frem til den beste cheddar-osten, sier konserndirektøren.
– Hva betyr dette for Tine-anlegget i Verdal?
– Det er veldig positivt å få en helt ny produksjon, som har gitt åtte nye arbeidsplasser. At dette får positive ringvirkninger lokalt er ekstremt viktig, sier han.

Om cheddar

  • Cheddar er verdens største matlagingsost
  • Det er en fast ost som produseres av kumelk.
  • Den har frisk og syrlig smak og gode smelteegenskaper. Derfor brukes den mye i matlaging, men passer også godt på brødskiva eller på et ostefat.
  • Norske forbrukere er spesielt glade i å bruke cheddar på hamburger og pizza.
  • Svenske forbrukere spiser fem ganger så mye cheddar som norske forbrukere.
  • I en tid med mye fokus på redusert melkeproduksjon i Norge som en følge av bortfallet av Jarlsberg for eksport er dette en god nyhet for norske melkeprodusenter. Tine mener potensialet for cheddar i Norge kan være opp mot 3000 tonn om noen år. Det vil bety melk fra 160 norske melkebruk.
Powered by Labrador CMS