Leverandørnytt

I 2009 bestod yoghurthyllen av mye multipack, store beger og lite innovasjon. I 2019 er utvalget i yoghurthyllen stort og variert, og det lanseres mange nyheter flere ganger i året.

10 år med Skyr

I høst er det ti år siden Q-Meieriene lanserte Skyr, et produkt som med spreke farger og en særegen begerform brøt med det etablerte kategorispråket i yoghurthylla.

Publisert Sist oppdatert

Utvalget i yoghurthyllen har økt betraktelig siden 2009. I lavpriskjedene har det økt fra rundt 50 varelinjer til over 150 i 2019. Den utviklingen kan Q-Meieriene med god samvittighet ta en del av æren for.

Vekstvinner

I 2009 hadde yoghurtkategorien en verdi på 1.6 milliarder kroner i dagligvarehandelen. Nykommeren Skyr oppnådde en markedsandel på 1,4 prosent i lanseringsåret. Ti år senere har kategorien økt til 2.5 milliarder, og Skyr har i dag en andel på 14,5 prosent – og er vekstvinner, ifølge Q-Meieriene.

– I fjor ble det solgt 27 millioner enheter Skyr, noe som tilsvarer over 500.000 enheter i uken. Skyr er rulleringsvinner innen porsjonsyoghurt, med to produkter på topp 10-listen for voksenyoghurt, og hele fire produkter på topp 5-listen for barneyoghurt. Det er også populære kampanjeprodukter, noe som gjenspeiles i en tidobling av normalsalget, sier Q-sjef Bent Myrdahl til Dagligvarehandelen.

450 innovasjoner

Gjennom disse årene har meieriet lært mye om hva forbrukerne ønsker.

– Dagens forbrukere er engasjerte og ønsker å være delaktige i smaksutvikling og nye innovasjoner. De er ikke redde for å gi tilbakemeldinger, positive som negative, og deler mer enn gjerne sine idéer og tanker. Dette merkes godt i antall forbrukerhenvendelser som kommer inn via ulike plattformer som idébanken Min Q-idé, kundeservice og sosiale medier, forteller Myrdahl.

I løpet av ti år har det blitt lansert rundt 450 nye yoghurtprodukter i Norge, men som kjent er det mange nyheter som flopper og forsvinner fort ut av butikk igjen. En av hovedårsakene til at Skyr kan feire tiårsjubileum i år, er – ifølge dem selv – engasjement og involvering fra forbrukerne. Skyr-porteføljen har kontinuerlig blitt utvidet etter forslag og etterspørsel fra forbruker.

– Forbrukerinvolvering er noe Q-Meieriene setter høyt, og dette sikrer at forbrukerne blir hørt og inkludert i innovasjonsprosessen, sier Myrdahl

Skyr Bacon neste?

I dag består Skyr-serien av 19 ulike produkter, og omfatter Skyr Mini, Skyr Pose, Skyr is og Skyr Luftig. Og mer er på vei.

– Det er hundrevis av Skyr-ideer i idebanken vår, som vi gleder oss til å jobbe videre med, noen mer spenstige enn andre. Kanskje 2020 blir året for Skyr med lønnesirup og sprøstekte baconbiter? sier Q-sjefen lurt.

– Så lenge vi har forbrukerne med på laget går vi iallfall ikke tom for ideer, og sammen kan vi lansere produkter som står i mange tiår til, mener Bent Myrdahl.

Nordmenn spiser i snitt 10,38 kg yoghurt i året per person, noe som betyr at hver av kundene dine spiser i rundt 10 beger med Skyr i året.

Skyr-begrene har fått ny oblat i forbindelse med 10-årsjubileet.

Powered by Labrador CMS