Nyheter
– Pappbegeret er tatt godt imot
Tines nye pappbeger selger som bare det og selskapet er klare til å rulle ut pappbeger på flere produkter i 2020. Men, i en mellomfase får pappbegeret plastlokk.
– Pappbegeret er tatt godt imot og vi får mye tilbakemeldinger, ris og ros. Vi tror dette er fremtidens emballasje og skal jobbe videre for å gjøre begeret enda bedre, sier leder for bærekraft Bjørn Malm i Tine.
Stor risiko
Begeret har 36 prosent mindre Co2-utslipp enn det gamle og Tine har jobbet med prosjektet i lang tid før folk har fått mulighet til å kjøpe det i butikk. Testen i Kiwi skulle sikre at begeret fungerer i transport, ute i butikken og ikke minst hjemme hos det norske folk i kjøleskapet og på kjøkkenbordet.
– Et prosjekt som dette er risikofylt og kostbart. Mister vi andeler av rømmesalget betyr dette potensielt millioner av kroner i tapt av salg. Likevel er det helt nødvendig at en stor aktør som Tine er med og bidrar til en mer miljøvennlig utvikling i bransjen. Vi tror folk ønsker mer bærekraftige valg i butikkhyllene og er veldig glad for tilliten folk har vist oss ved å kjøpe det nye begeret selv om det fortsatt ikke er helt optimalt, sier Malm.
Hittil i pilotperioden har rømmebegeret økt i salg uke for uke.
– Vi tar andeler på rømme og det viser oss at folk er interesserte i å prøve ny og mer miljøvennlig emballasje. Samtidig får vi tilbakemeldinger på at begeret kan bli enda bedre og det jobber vi med å få til nå, sier Malm.
Plastlokk i mellomfase
Pilotperioden der produkter er i Kiwi nærmer seg slutten. Selv med gode salgstall hittil er Malm tydelig på at selskapet fortsatt jobber med å lære det nye begerformatet å kjenne. Det har vært en stor overgang for meieriet som produserer rømmen.
– Blant annet har folk opplevd at forseglingen er vanskelig å få av og at lokket ikke sitter godt nok på. Dette jobber vi på spreng med å løse og håper folk vil gi begeret en ny sjanse om de var blant de få uheldige som opplevde problemer i første runde, sier han.
Endringer på lokket kommer allerede før jul, før pappbegeret rulles ut i alle butikker fra februar 2020.
– Vi jobber med å løse utfordringene, samtidig vil vi gi enda flere muligheten til å kjøpe dette begeret. Hvis vi skal klare å gjøre dette begeret tilgjengelig i alle butikker over hele Norge, må vi gjøre papplokket bedre. Folk vil derfor oppleve at det nå blir plastlokk i en periode, mens vi jobber på spreng for å utvikle et papplokk som fungerer bedre, sier Malm.
Planen er at begerne med rømme skal produseres på Tine meierier Harstad, Tine meierier Oslo og Tine meierier Frya.