Kjedenytt

Konkurransetilsynet har avdekket at det er store forskjeller i hvor mye de ulike dagligvarekjedene må betale for varene. Rema 1000 krever svar fra leverandørene og har stilt forhandlinger med flere av dem i bero. Foto: Tore Meek, NTB scanpix

Rema fryser forhandlinger med leverandører etter forskjellsbehandling

Rema 1000 stanser inntil videre forhandlingene med flere leverandører, etter at Konkurransetilsynet avslørte forskjellsbehandling av kjedene.

Publisert Sist oppdatert
Rema 1000 har sendt varsel til utvalgte, viktige leverandører om beslutningen, ifølge E24. Kjeden ber om et snarlig møte «for å få en forklaring på de urimelige store forskjellene i innkjøpsbetingelser, og diskutere de effekter dette har på samarbeidet».

– Noen vil sikkert fremstille dette som dramatisk, men det dramatiske er jo den informasjonen vi fikk i forrige uke, som viser at prisforskjellene til dels er på 15 prosent, og ikke på 3–5 prosent som vi trodde opprinnelig, sier Rema-sjef Trond Bentestuen til nettstedet.

Coop har ikke gått like langt, men har startet samtaler med flere av de største leverandørene.

– Leverandørene bestrider ikke det tilsynet har kommet fram til i rapporten, men de virker heller ikke villige til å imøtekomme oss når det gjelder å tette det prisgapet som har kommet fram, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis, som kaller dette «hårreisende».

Konkurransetilsynet la i forrige uke fram funn fra en grundig kartlegging av innkjøpsbetingelsene i det norske dagligvaremarkedet. Tilsynet fant at Norgesgruppen – som eier dagligvarekjedene Meny, Kiwi, Spar og Joker – i de fleste tilfeller får bedre betingelser i netto innkjøpspris.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS