Butikk i praksis

Assisterende ferskvaresjef Cathrine Jægerud hadde lakseburgeren til Coop Mega Kolbotn som månedens produkt i januar.

Cathrines lakseburger rulles ut i Coop Mega

Assisterende ferskvaresjef Cathrine Jægerud hos Coop Mega Kolbotn utviklet sin egen lakseburger. Nå har salget gått så bra at den blir lansert fortløpende i alle Coop Mega-butikker.

Publisert Sist oppdatert

– Det er kjempekult! Dette stammer egentlig fra tiden jeg jobbet i Ica. Vi begynte å eksperimentere med hva som smakte godt, så bra ut og solgte. Vi merker at kundene ofte vil ha rene produkter. Det er mange som har glutenallergi og eggallergi, og da utviklet vi et produkt som var helt rent, sier Jægerud.

De ansatte hos Coop Mega Kolbotn har fått mange positive tilbakemeldinger om lakseburgeren. Prisen ligger på hele 269 kroner per kilo.

– Det var ikke så mange som hadde trua på lakseburgeren, for den koster ganske mye. Men egentlig er den ikke så mye dyrere enn ren laks. Laksefilet har blitt dyrt. Da vi startet med lakseburgeren, syntes jeg det var viktig å vinkle det mot at vi gjør jobben gratis for kundene. Da de forstod hvorfor produktet kostet mye, så vi at salget gikk opp, sier den assisterende ferskvaresjefen, som forteller at de har hatt lakseburgeren i ti år.

Ti liter

Lakseburgeren inneholder blant annet laks, rødløk, sambal oelek, hvitløk, reker, salt og pepper. Mega-butikken på Kolbotn selger mer av lakseburgeren om sommeren enn om vinteren.

– Jeg tror det er mange som legger den på grillen om sommeren. Kundene må synes det er enkelt, for nå er det bare å kjøpe og steke burgeren direkte i en panne. Vi lager gjerne ti liter med lakseburger i uken, sier Jægerud, som tipser om at lakseburger er godt med poteter.

– Hvordan er fiskesalget generelt i butikken?

– Dette har alltid vært en god fiskebutikk. Andelen ligger på rundt 6 prosent av det totale salget. Vi selger litt mindre mengder enn før, men fiskeprisene har steget, så i kroner ligger vi på det samme, konstaterer Cathrine Jægerud.

– Jeg tror folk spiser like mye fisk, men kundene går for de billige frossenproduktene. Det er trist, men jeg skjønner at det blir sånn når prisen blir høyere.

To tips

Jægerud, som også er en del av Coop Megas ressursgruppe MatCooperativet, deler villig vekk sine to beste tips for å øke fiskesalget:

Kundene er opptatt av fersk fisk. For å øke salget må de ansatte vektlegge dette. Det er ikke noen vits i å prøve å lære opp kundene til noe annet.

Prøv med ferdigretter, egne kampanjer og et variert utvalg i fiskedisken. Kundene kjøper med øynene, så disken må skinne.

– Har du noen nye spennende produkter på gang?

– Jeg har hatt veldig lyst til å starte med Dagens ferske, der vi kunne plukket ut det ferskeste produktet vi hadde. Kundene er veldig opptatt av dato, fastslår Cathrine Jægerud.

Powered by Labrador CMS