Butikk i praksis

Mye nytt: Nå blir Coopay tilgjengelig på Apple Watch. I tillegg ruller Coop ut et nytt design i Coop Medlemsappen. Produkteier for medlemsappen Marthe Cairns og produkteier for Coopay Nils Albjerk går en spennende tid i møte.

Coopay blir tilgjengelig på Apple Watch

Snart ruller Coop ut en ny måte å bruke Coopay på. Nå blir Coopay også tilgjengelig på Apple Watch.

Publisert Sist oppdatert

– Coop ønsker stadig å utvikle de enkleste brukeropplevelsene for våre medeiere. Lanseringen passer fint i denne tiden, for da blir det enda mer kontaktløs betaling, sier produkteier for Coopay, Nils Albjerk.

Pilotfase

Coop er nå i en pilotfase med Coopay på Apple Watch med interne brukere. Med Coopay på Apple Watch kan kundene legge igjen både lommeboken og mobilen hjemme.

– Apple Watch har blitt etterspurt av våre kunder som bruker Coopay. Det er veldig kult å kunne levere denne løsningen på relativt kort tid, sier produkteier for medlemsappen Marthe Cairns, som forteller at de fikk på plass løsningen etter at koronaviruset inntraff Norge.

– Vi har tenkt mye på å få Coopay tilgjengelig på Apple Watch, men koronasituasjonen ble den utløsende faktoren. Det er morsomt å se hvor raskt vi klarer å få nye produkter ut i markedet sammen med våre leverandører, legger Albjerk til.

– Hvordan fungerer betalingen på Apple Watch?

– Det er nesten helt likt som i appen på Coopay. Du får en QR-kode opp på smartklokken, scanner koden i kassen og godkjenner betalingen med pin-koden som du har på din smartklokke. Etter godkjenningen, vil kjøpet gå gjennom. Kvitteringen får du i appen på mobilen, forklarer Marthe Cairns.

Rekordmange brukt Coopay

For to uker siden sendte Coop ut en pressemelding der de meldte at rekordmange hadde tatt i bruk Coopay de siste ukene. Over fem millioner transaksjoner er betalt av kundene via Coopay.

– Det har vært en sterk vekst de siste ukene, der vi har passert 1,7 milliarder kroner i omsetning og over 200.000 kunder som har tatt i bruk løsningen. Det utgjør over syv prosent av medlemsomsetningen totalt i Coops butikker, og opptil 20 til 30 prosent i enkeltbutikker, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge i en pressemelding.

Nytt design

I tillegg til Coopay på Apple Watch, ruller Coop ut et nytt design i Coop Medlemsappen.

– I en periode har vi jobbet med å modernisere Coop-appen. Den kommer vi til å rulle ut i et nytt design. Vi vet ikke når, men det blir snart. Det nye designet har ikke nye funksjonaliteter, men appen får et mer brukertilpasset design, sier Cairns.

– Tilbakemeldingene vi hittil har fått fra kunder som tester det nye designet er at de er fornøyde. Det er klare tall på at de som bruker den nye appen, foretrekker den.

Powered by Labrador CMS