Butikk i praksis

Premie: Sondre Guttormsen fikk både diplom og en rekke andre premier, blant annet 10 000 kroner fra både Hjemmet og Eurospar. Foto: Gry Traaen

– Et smil er det fineste du kan ha på deg

I fjor ble Sondre Guttormsen hos Eurospar Tomasjord kåret til Norges hyggeligste kassamann. Nå skal ukebladet Hjemmet kåre en ny Norges hyggeligste kassadame- eller mann, så her gir Sondre sine beste tips for god kundeservice.

Publisert Sist oppdatert

– Det var utrolig gøy å vinne og ekstra stas at det var folket som stemte meg frem, sier Sondre til Dagligvarehandelen.

– Det var stort

Da Hjemmet i fjor vinter spurte leserne om hvem som burde få tittelen «Norges hyggeligste kassadame- eller mann», strømmet forslagene inn. Over 2600 forslag fordelte seg på 1158 navn. Deretter valgte en jury 18 finalister – én fra hvert fylke.

– Jeg synes det var stort at jeg vant blant så mange andre. I tillegg til Eurospar-jobben er jeg bartender. Hvis noen kunder der kommenterer at jeg hyggelig, pleier jeg å svare: «Så artig at du sier det. Jeg har nemlig blitt kåret til Norges hyggeligste kassamann». Da blir de litt satt ut.

Sondre vant kåringen med hele 1100 av de 6800 sms-stemmene, noe som tilsvarer omtrent hver femte stemme.

Positiv innstilling

Butikksjef Freddy Svendsen skjønner godt at Sondre gikk av med seieren.

– Han har en fantastisk positiv innstilling til jobben og kundene. Han vil alle det beste. Det er helt fantastisk å se den fine kontakten han har med kundene våre. Oppdager han at en kunde for eksempel har lagt en dårlig frukt i posen, løper han raskt av gårde for å bytte, fortalte Svendsen selv i en pressemelding i fjor.

Helt siden Sondre var liten, har han fått høre fra sin mor at han er blid.

– Smilet sitter veldig løst hos meg. Jeg smiler hele tiden. Et smil er det fineste du kan ha på deg. Jeg er god til å kjenne igjen kundene med navn og utseende, sier Sondre, som forteller at han er en utadvendt person.

Her er Sondres beste tips på god kundeservice:

  • Smil og se kunden, for da er det stor sjanse for at de kommer tilbake.
  • Det er viktig å følge med på hvem som kommer inn i butikken. Er vedkommende en fast kunde?
  • Hvis jeg ser en kunde som ser fortapt ut, spør jeg om det er noe de ser etter.
  • Se hva kunden trenger og legg merke til dem.
  • Gi komplimenter – alle liker det. Ved kassene er det et stort vindu som går mot parkeringsplassen. Ser jeg at en kunde parkerer med en kul bil, forteller jeg at jeg synes bilen var kul.
  • Skap gode kunderelasjoner og vær på tilbudssiden.
  • Ikke vis det til kundene dersom du har en dårlig dag.
  • Det er viktig at de ansatte er trygge på seg selv og føler de gjør noe bra for kunden.
  • Til sist handler det om å være seg selv og gjøre kundene glade.

– Kundeservice er kjempeviktig. God kundeservice gjør at kundene kommer tilbake – og det er målet, tipser Sondre, som har jobbet i Eurospar i 12 år.

Powered by Labrador CMS