Butikk i praksis

Butikksjef Thomas Skogmo hos Meny Løren har troen på blant annet iskremen fra Hennig-Olsen i dette lanseringsvinduet.

– Gir en enorm «boost» i mersalget

Denne uken har samtlige dagligvarekjeder ryddet plass i hyllene til små og store nyheter fra leverandørene. Hos Meny Løren i Oslo får de inn rundt 360 nyheter.

Publisert Sist oppdatert

– Kundene setter pris på nyheter. Det gir en enorm boost i mersalget. Hvis det kommer spennende nyheter, som for eksempel energidrikk eller ny smak av Farris, vil folk prøve dem, sier butikksjef Thomas Skogmo ved Meny Løren.

Forhåndsordre

Butikksjefen mener selv at de merker nyhetene på en god måte. Meny-butikken begynte å gjøre klar til de nye produktene forrige helg.

– Vi har fjernet vippetassene på de tidligere nyhetene fra september-vinduet. Vi pleier å beholde «nyhet»-merket fra lanseringsvindu til lanseringsvindu. Hvert nyhetsvindu gjør vi en forhåndsordre på alle nyhetene vi har troen på, og så bruker vi hele butikken til å eksponere de nye produktene.

– Hva gjør dere for å gjøre kundene oppmerksomme på alle nyhetene?

– I tillegg til vippetassene merker vi nyhetene med god plakatering og bilde av produktet, slik at kundene ser at det er en nyhet.

Hull i hyllene

– Det må være krevende å få inn så mange nyheter på en gang. Hvordan jobber dere?

– Vi begynte forrige helg med å selge utgående varer til 50 prosent. Vi bruker rundt én til to uker på å flytte varene, så det blir en del «hull i butikken». Vi selger ned plassene vi har, tømmer alle ekstraplassene og plasserer nyhetene der. Vi har planlagt hvor produktnyhetene skal stå, svarer butikksjefen.

– Vi får alltid et Excel-ark hvor vi ser alle nyhetene. Vi går igjennom arket og vurderer hvor aktuelle nyhetene er. De vi ser på som aktuelle eller gode nyheter, lager vi en forhåndsbestilling på, som vi fikk inn sist fredag. Vi er veldig raske med å bygge planogrammer etter at vi har fjernet de utgående varene.

Til lanseringsvinduet har Meny en internkonkurranse som varer i fire uker. Den Meny-butikken med høyest andel av salg av nyhetsvarer i grunnsortimentet, vinner en pall med varer. De to siste gangene har Meny Løren kommet på første og andreplass.

– Vi sikter mot førsteplassen. Det er topp tre butikkene i Meny som får en premie. Forrige gang hadde vi en andel på 3,5 prosent av den totale omsetningen av nyhetene i en fire ukers periode, sier Skogmo.

1600 nyheter

Meny har ulike løsninger for merking av nyheter, med både små hylleskilt, større plakater og egne gulveksponeringer. Kjeden tar inn rundt 1600 nyheter i året.

– I tillegg løfter vi frem nyhetene i kundeavisene, på meny.no og i våre øvrige digitale kanaler. Det er viktig å merke nyhetene, for på den måten viser vi kundene hvilke varer som er nye i butikken. Nyhetene har høy prøving, særlig de første ukene etter lansering, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.

Også hos Coop kan merking av nyheter variere fra butikk til butikk. Extra legger spesielt vekt på nyheter, og har laget et eget merke som kan settes ved produkthylla.

– Vi vet at mange kunder liker å teste nye produkter, og da ønsker vi å hjelpe dem å finne nyhetene på en enkel måte. Leverandørene bruker også mye penger på markedsføring av nye produkter, noe som vekker interessen hos kundene for utprøving, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Hos Kiwi blir produktnyheter sjeldent merket, men det kan variere fra vare til vare.

– I starten får nyheter ofte ekstra plass eller plasseres på gulvet. Vi merker at det er stor interesse rundt nyheter, så det blir spennende å se om det blir noe gjenkjøp, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Rema 1000 har ikke besvart Dagligvarehandelens henvendelser.

Powered by Labrador CMS