Butikk i praksis

Kolonialansvarlig Thomas Horne Olsen hos Meny Ringnes Park har mange kunder som liker å prøve nye produkter.

Klare for nyhetsrush

Denne uken er det lanseringsvindu, og alle kjeder får inn nyheter. Hos Meny påvirker koronaen lanseringsvinduet i liten grad.

Publisert Sist oppdatert

– Vi tar inn over 400 nyheter, som er omtrent tilsvarende september i fjor. Meny legger stor vekt på nyheter. Vi skal være ledende på nyheter og innovasjon, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne.

– Er det begrenset adgang til materiell i butikkene?

– Nå, som ellers, har vi en del butikkmateriell for nyhetene. I tillegg løfter vi frem nyheter i markedsføringen vår, for eksempel i kundeavisene. Butikkene får tilsendt informasjonsmateriell god tid i forveien.

For å trygge både ansatte og kunder er gjennomføringen av smitteverntiltak i butikk prioritet nummer én for Meny.

– Vi opplever at butikkene har innarbeidet rutiner for dette. Derfor tror vi at de fleste av butikkene vil legge omtrent like stor vekt på nyheter som før, fremholder Horn Hynne.

Har godt med nyheter

Også Coop satser på å drive mest mulig normalt.

– Korona har ikke påvirket lanseringen av emv-nyhetene. Enkelte mindre lanseringer fra større bedrifter har imidlertid blitt flyttet på, forteller kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Meny Ringnes Park i Oslo begynte å få inn nyheter i forrige uke. Kolonialansvarlig Thomas Horne Olsen forteller at butikken er store på nyheter.

– Vi satser betydelig og er desidert størst i gruppen vår med antall salg av nyheter. Kundene er glade i nye produkter, og liker at vi eksponerer og viser dem frem, sier han.

Mye snacks og sjokolade

I høstens lanseringsvindu får Meny-butikken til sammen mellom 500 til 600 nyheter og bytter.

– Vi har nyhetsmerker som vi setter på prisetikettene, og bygger store eksponeringer i kjøl, frys og kolonial. I kolonialavdelingen skal vi bygge en stor eksponering der vi plasserer nyheter vi tror kommer til å selge godt.

Meny Ringnes Park er store innenfor vegetarmat, og nyheter innenfor den produktkategorien slår godt an. Butikken selger også mye snacks og sjokolade.

– Vi selger også godt med produkter som er litt utenom det vanlige, som dem fra Den Sorte Havre.

– Liker å prøve

– Påvirker koronaepidemien satsingen på nyhetsvinduet?

– Nei, vi satser liker mye som før.

– Hvilke nyheter har du troen på?

– Den Sorte Havres varianter og den nye Urgen. Vi er store når det gjelder drikke. Jeg tror vi også kommer til å selge mye av Q-Meierienes nye Skyr. Vi har et fast 3 for 2-tilbud på Skyr, så her selger vi mye uansett. Vi merker også at mange kunder liker å prøve chips og sjokolade, konstaterer Thomas Horne Olsen.

Powered by Labrador CMS