Butikk i praksis

Thea Åril Salvesen i Promotøren er glad for å kunne demonstrere produkter igjen.

Må ha smittevernet i orden

På grunn av koronaviruset forsvant produktdemonstrasjonene fra butikkene. Etter tre måneders ventetid, åpnet Promotøren igjen opp for demoer i butikk.

Publisert Sist oppdatert

– Det er deilig å være tilbake, sier demo-dame og gründer Thea Åril Salvesen.

Salvesen startet Promotøren i 2016. Før det drev hun kun med demoer, men nå hjelper hun også andre små leverandører med blant annet profilering og å bygge opp salg ute i butikk.

– Det er morsomt å drive med noe man liker og som man selv har bygget opp, synes Salvesen.

På grunn av koronaviruset og nedstengningen i mars måtte Salvesen ta en pause fra butikkdemoer. I mai åpnet hun endelig opp igjen.

– Hva har du gjort i disse månedene?

– Jeg har hatt litt fri, men også laget en plan for videre oppfølging av kundene og hva leverandørene kan gjøre for å bedre salget. Jeg har også hatt mulighet til å kontakte nye kunder.

– Hva er viktig å tenke på når du har butikkdemoer nå?

– Jeg har ikke så mange andre tiltak enn dem jeg hadde tidligere, men har nå hele tiden en Antibac-flaske på bordet som kundene kan bruke. Det er viktig at de føler seg trygge når de smaker. Mange oppfører seg som før, men det er noen som kommer med munnbind og hansker, sier demo-damen.

Viktig for leverandørene

Salvesen har ikke opplevd å ha mindre å gjøre siden oppstarten i mai.

– Jeg følger retningslinjene som blir gitt sentralt. og har hatt mange demoer. De er viktige for leverandørene, og jeg tror flere har mistet salg. Da er det viktig å vise seg frem. Hvis det ikke blir en ny «lockdown», tror jeg det blir mer behov for hjelp.

Da koronaviruset kom til Norge i mars, valgte Kiwi å avslutte alle butikkdemonstrasjoner.

– Etter hvert ble det åpnet opp for å ha demonstrasjoner i butikk, men med en del smittevernstiltak som måtte være på plass. Det har vært mange hektiske måneder i butikkene våre, og vekten har først og fremst vært lagt på å drive gode butikker, og selvfølgelig ha godt smittevern, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen, som forteller at det har vært lite av demoer i Kiwi-butikkene i sommer.

Kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny forteller at det er positivt for butikkene å ha demoene tilbake.

– Vi ønsker å inspirere, fremme innovasjoner og skape gode handleopplevelser, noe demoer bidrar til, sier Horn Hynne, som understreker at demoene i Meny gjennomføres med demo-personell til stede.

– Skaper god stemning

Coop har også åpnet for at leverandører igjen kan ha produktdemonstrasjoner i butikkene, gitt at de følger Coops krav til gjennomføring.

– Vi vet at kunder setter pris på å få smake på nyheter og andre produkter, og at det skaper god stemning og matglede. At vi igjen kan benytte oss av dette, er positivt så lenge vi er flinke til å overholde smittevernet, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

– Det er imidlertid opp til den enkelte butikk om de ønsker demoer. For oss har det viktigste vært å få på plass gode rutiner og informere leverandørene om hvordan denne aktiviteten skal gjennomføres.

Her er Coops krav til butikkdemoer:

  • Leverandørrepresentantene skal være helt friske. Ved sykdom eller symptomer har representantene ikke tilgang til Coops butikker.
  • Leverandørrepresentantene må alltid overholde oppdaterte råd og veiledning fra FHI med tanke på smittebeskyttelse og karantenetider.
  • Ha alltid håndsprit i bilen og desinfiser hendene før du går inn i en butikk.
  • Sørg for at arbeidsklærne er rene under hele butikksoppholdet.
  • Bruk engangshansker og skift disse hyppig/ved behov.
  • Hold avstand, både til butikkansatte og kunder. Minst to meter, eller én meter i maksimalt 15 minutter.
  • Leverandørrepresentantene skal ikke benytte butikkens pauserom, men kan bruke personaltoaletter.
  • Utdeling av smaksprøver skal skje under oppsyn.
  • Leverandørrepresentantene må ta med tape og markere én meters grenser på gulvet for å hjelpe kunder med å holde riktig avstand. Representantene må også sette opp plakater som informerer kunder om avstanden.
  • Smaksprøver skal porsjoneres og serveres slik at kundene ikke berører dem med hendene. Porsjoner smaksprøvene i engangsglass/begre med gaffel, skje eller pinne. Alternativt kan man dele ut vareprøver i emballasje.
  • Smaksprøver kan kun stå i romtemperatur i to timer, deretter må de kastes.
  • Smaksprøver må til enhver tid være under oppsyn. Ved pause skal det ikke være smaksprøver tilgengelige for kunder.
Powered by Labrador CMS