Butikk i praksis

Obs-sjef Lars Tendal har lansert mobilscanning i kjedens 31 varehus.

Obs lanserer mobilscanning

Sist uke lanserte Obs mobilscanning i alle sine 31 varehus. Kjedesjef Lars Tendal mener det er viktig å fornye seg og skape nye opplevelser for kundene.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis man ikke gjør noe nytt, vil man miste kundene. Vi slåss om tiden deres og da må de føle at de får noe mer ved å handle her enn i andre butikker, sier Tendal, som understreker at mobiltelefonene blir stadig viktigere.

Siden i fjor høst har Coop testet mobilscanning, der kundene ikke trenger å gå i kassen når de handler. De bruker kun sin egen mobil til å slå inn varene og betaler gjennom Coops betalingsapp Coopay når de forlater varehuset.

– Det er genialt enkelt. Kundene har full oversikt over hva de handler og for hvor mye. Det er en hel kasse i mobiltelefonen. Mobilen er mye mer interaktiv, og det føles bra at vi nå har lansert det.

Gode tilbakemeldinger

Mobilscanning ble først lansert i alle Obs-varehusene, ettersom de har hatt Shop Express, der kundene scanner varene med en håndskanner, i flere år. Tendal mener terskelen for håndscanner til mobilscanner ikke er stor.

– Kundene er vant til å bruke scannere. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger om håndscannerne. Vi merker at kundene liker å putte varene direkte i poser uten å måtte løfte varene ved kassen, sier Obs-sjefen.

– Når kundene kommer med en stor handlevogn som er fylt til randen og må legge en og en vare på kassabåndet, er det klart det tar lengre tid. Nå har vi mindre behov for betjente kasser. Noen av varehusene har over 50 prosent av omsetningen via Shop Express så vi tror mobilscanning blir en ytterligere opptur.

Ingen skal miste jobben

Hvis mobilscanning blir en suksess i Obs´ varehus, er planen å rulle ut løsningen i alle Coop-butikker.

– Teknologien er ikke bare viktig for de store butikkene, men også for de små som Coop Marked og Coop Prix. Det kan gi effektiv utnyttelse av arbeidstiden til de ansatte og forlenge butikkenes levetid, tror Tendal.

– Betyr denne løsningen at det blir færre ansatte i butikkene?

– Nei, de ansatte skal ikke miste jobbene sine, forsikrer Obs-sjefen.

– Vi ønsker at de ansatte skal jobbe mer med kundene. Det er tungt for å sitte i kassen og løfte varer en hel dag. Vi håper at dette kan løse hverdagsproblemer også for kundene.

– Hvorfor har dere ikke markert den nye løsningen i varehusene?

– Vi skal markere det i større grad, men begynner forsiktig. Vi må se om teknologien fungerer og hvordan kundene mottar den.

Powered by Labrador CMS