Butikk i praksis

Kiwi var kjeden som kom best ut i undersøkelsen til TV 2 Hjelper deg. Her var det UV-krem i én butikk etter fire dager.

Renhold i butikk: – Det holder ikke kun å sprite

Da koronaviruset kom til Norge, lovte dagligvarekjedene bedre renhold. En undersøkelse fra TV 2 Hjelper deg viser at butikkene fortsatt har en stor jobb å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

TV 2 Hjelper deg undersøkte hvor mye bakterier det var på handlekurvene, handlevognene og melkeskapene til totalt 18 Extra-, Kiwi- og Rema 1000-butikker. Av totalt 18 prøver, var det kun én handlevogn hos Extra og ett melkeskap hos Kiwi som hadde akseptable mengder bakterier. Rema 1000 kom dårligst ut i TV 2s undersøkelse.

– TV 2 fant butikker hvor renhold ikke var gjennomført i henhold til våre vaskerutiner. Det er ikke bra nok og vi skjerper inn med tiltak, ikke bare i butikkene som TV 2 besøkte, men i alle butikker både på kort og lang sikt, sier kvalitetsdirektør Martina Rabsch i Rema 1000 til Dagligvarehandelen.

– Forsterke fokus og kontroll av renhold

I tillegg undersøkte TV 2 Hjelper deg vaskingen på kontaktpunkter, som håndtaket til pizza-disken, med UV-krem. Etter 24 timer var kremen vasket bort i kun fem av 18 butikker. Etter fire dager var det fortsatt kremrester i åtte butikker. Hos Rema var det ingen av de seks testede butikkene som hadde vasket etter 24 timer, og etter fire dager var det fortsatt ikke vasket i fire Rema 1000-butikker, ifølge undersøkelsen til TV 2.

– Hver dag skal hver butikk bekrefte at renholdet er gjennomført i henhold til vaskerutiner. Dette følges opp sammen med regionkontorene, som også vil utføre hyppigere besøk av butikkene. Vi bruker også et eksternt selskap som gjennomgår alle våre butikker, og de vil nå forsterke fokus og kontroll av renhold, sier Rabsch.

Overrasket

Hos Extra var det ikke vasket i fem av seks butikker etter 24 timer. Og etter fire dager var det fortsatt kremrester i tre Extra-butikker.

– At man finner bakterier i butikken er vi ikke overrasket over. Å tro at en butikk med flere hundre kunder hver eneste dag skal være fri for bakterier er utopi, selv om alle spriter seg før handleturen. Det som derimot overrasker oss er at undersøkelsen viser at rutinene for vask av flater som kundene berører ofte ikke ble fulgt. Det skal ikke skje, og er nå fulgt opp overfor alle butikkene, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

– Hva skal dere gjøre for å forbedre dette?

– Rutinen er at alle flater som kundene berører ofte skal vaskes minst tre ganger daglig, samt at kundevogner og kurver skal vaskes minst en gang om dagen og betalingsterminaler vaskes hver time. Rutinene er gode nok slik de er, men utfordringen her har tydeligvis vært at noen butikker ikke følger dem godt nok. Det er nå fulgt opp med driftsapparatet og butikkene, sier Kristiansen, som forteller at de benytter fuktig mikrofiberklut når de vasker.

  • Vask først med såpe og vann
  • Etterskyll
  • Benytt desinfeksjon når overflaten er tørr
  • Om det er skjolder eller
  • desinfeksjon, kan man ettertørke med en ren, fuktet klut.

Guri Kvam, fagsjef for hygiene og mattrygghet i Lilleborg.

Tatt tak i

Kiwi var kjeden som kom best ut i undersøkelsen til TV 2 Hjelper deg.

– Det viser at vi har butikksjefer og medarbeidere som er gode på renholdsrutinene. I utgangspunktet har vi strenge renholdsrutiner i Kiwi, men de har vi forsterket med tanke på koronaviruset. Vi har laget et dokument som viser hva de ansatte skal vaske hver dag, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Det var én Kiwi-butikk som fortsatt hadde UV-kremrester etter fire dager.

– Dette har vi tatt tak i, og det er ikke heldig. Dette er vårt ansvar, men vi har hatt dialog med vaskebyrået som var ansvarlig for akkurat det berøringspunktet, sier kommunikasjonssjefen i Kiwi.

– Renhold er viktig

Fagsjef for hygiene og mattrygghet Guri Kvam i Lilleborg er ikke nødvendigvis overrasket over funnene til TV 2 Hjelper deg.

– Jeg ser at det er mange som får en aha-opplevelse fordi det ikke alltid er godt nok å bare bruke desinfeksjon. Man glemmer ofte prosessene rundt renhold. Det er viktig å ha god kunnskap om hvordan man skal utføre renhold og gjøre det riktig, sier Kvam.

– Har de ansatte i dagligvarebutikkene nok kunnskap til å vaske?

– I stor grad er det mangelfullt. Renhold er veldig viktig. Ting kan tyde på at samfunnet generelt har et forbedringspotensial når det kommer til hvordan vi skal vaske flater og hender. Jeg tror det er mange i dagligvarebutikkene som tar en liten kladd med alkoholsprit på vaskepunktet og tror at det er nok. Det er det ikke. Hvis man kun bruker alkohol, vil skitten fortsatt ligge igjen på overflaten, forklarer fagsjefen i Lilleborg, som anbefaler dagligvarebutikkene å bruke mildt vaskemiddel.

– Hvis de ansatte brukte alkohol til å vaske da TV 2 brukte UV-kremen, ville det blitt borte?

Nei, det tror jeg ikke. Alkoholen legger seg på flaten og så fordamper det. Det er såpe og mekanisk gniing som vil fjerne kremen.

Powered by Labrador CMS