Butikk i praksis

Med Smartcorner har butikksjef Øystein Alnes Eriksen hos Spar Torget Vest (t.v) og salgssjef Torgeir Østenengen i Joh-Salg en løsning som gir butikkene mulighet til å skreddersy eksponeringen.

– Rett og slett genialt

Eksponeringen til Evergood Smartcorner, som Joh-Salg har laget i samarbeid med Glomma Papp, vant WorldStar Awards 2019. Butikksjefen hos Spar Torget Vest i Drammen roser eksponeringen.

Publisert Sist oppdatert

– Den er rett og slett genial. For oss som jobber i butikk, er det viktig å utnytte alle flater. Mange butikker har søyler, og med denne eksponeringen kan man bygge rundt søylene. Den er enkel å sette sammen og fylle på, sier butikksjef Øystein Alnes Eriksen.

– Hard kamp om plassene

Salgssjef Torgeir Østenengen i Joh-Salg synes det er gøy å få anerkjennelse utenfor Norges grenser.

– Første gang vi prøvde Smartcorner i butikk, var i 2017. Det er en hard kamp om plassene i dagligvarebutikkene. Det handler om å utnytte plassen og salgsflaten enda bedre. Vi ønsket å lage en eksponering der butikkene kunne velge størrelse, og tilpasse eksponeringen etter sin butikk, sier Østenengen, og fortsetter:

– Vi vet at dagligvarebransjen i Norge er langt fremme i utviklingen, og leverandørene må også ta sin del av dette. Eksponeringen er allsidig og kan brukes på ulike måter. Vi hadde aldri sett noe lignende før.

Enkel, kjapp og rimelig

Den største utfordringen med eksponeringer var hjørnene, forteller salgssjefen.

– Eksponeringen måtte være enkel for de ansatte i butikken, kjapp og rimelig å gjennomføre. Vi syntes det var en kjempeutfordring å komme med et enkelt verktøy som ikke tok tid, for de ansatte ute i butikkene har mye annet de skal gjøre.

Spar-butikksjefen på Torget Vest synes det er enkelt å sette sammen eksponeringen. Han mener eskene er håndterlige, og at det er enkelt å fylle på varer.

– Kaffe er viktig for oss, og eksponeringen er morsom og annerledes. Når vi bruker en slik eksponering, selger vi mer kaffe, fastslår han.

Skredder

På Smartcorner-eksponeringen er det plass til 30 esker totalt. Butikkene kan selv velge hvor stor eksponering de ønsker.

– Dagligvarebutikkene synes eksponeringen er fin, og at den rommer passe med varer. Ansatte i butikkene kan skreddersy den til sin butikk. Nå har vi gjort den til standardmateriell hos oss, noe som har hjulpet butikkene med salget. Etter hvert som man selger ut varene, kan bygge den om, sier Østenengen.

I påsken i fjor hadde Evergood påskekampanje. Smartcorner var eksponert i over 900 butikker, og noe som gav 30 prosent økning i salget ut av butikk. Også i april i fjor hadde Evergood en kampanje sammen med Bakehuset for å promotere Kakemakeren.

– Vi dresset om eksponeringen og kledde hjørnekassene med en Kakemaker-kampanje. Det var ikke kaker i eksponeringen, kun kommunikasjon. Resultatet ble veldig bra; hele 83 prosent økning i salget, fastslår Østenengen.

Powered by Labrador CMS