Butikk i praksis

Den digitale smittevernkiosken Procon DigiClean er klar for utrulling. Foto: Procon Digital AS

Ruller ut digital smittevernkiosk

I disse dager ruller Procon Digital ut de nyutviklede digitale smittevernkioskene Procon DigiClean.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er leverandør av egenutviklede digitale selvbetjeningsløsninger til banker, kommuner helsevesen med mer, og smittevern er ikke vår kjernevirksomhet. Men da alt ble stengt 12. mars, måtte vi få tak i håndsprit på kontoret og alt var utsolgt. Etter hvert begynte håndspritflaskene å dukke opp i dagligvarebutikkene, noe som resulterte i mye søl og rot, sier adm. direktør Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital.

– Søl

De ansatte i selskapet gikk rundt i ulike butikker og så på hva som var galt med varehandelens løsninger.

– Kundene skled i håndsprit på grunn av søl og man fikk også spritsøl på klærne. Det var ofte tomme flasker med Antibac og man måtte i tillegg ta på den samme flasken som alle andre hadde tatt på. Koronaviruset er noe vi kommer til å leve lenge med, og nå har vi utviklet en løsning som går på automatikk, sier Jensen.

– Nå er det slutt på håndspritkaoset, legger han til.

– Hvordan fungerer den digitale smittevernkiosken?

Foto adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital AS.

– Det vi først undersøkte var hvor stor tank med håndsprit vi kunne ha. Her endte vi opp med en tank på fem liter. Så måtte vi tenke på hvordan hendene skulle sprites. Når man putter hendene i hullet, er det en lasersensor som styrer spruten. Vi har også stilt inn en bestemt mengde med sprit man får på hendene. Denne har fire ulike innstillinger. Når det gjelder sølet på gulvet, vil beholderen der du stikker inn hånden ta imot dråpene og sølet, forklarer Lie Jensen, og fortsetter:

– Med smittevernkiosken har vi laget en løsning hvor enheten selv forteller når det begynner å gå tomt for håndsprit, via en e-post. Da slipper kjøpmenn og andre ansatte å kontrollere om det er mer Antibac igjen eller ikke. Når det er rundt én liter igjen på tanken, får man en e-post som også kan gå til leverandøren slik at det automatisk blir bestilt inn mer.

Avgjøre selv

I tillegg blir smittevernkiosken levert med touchskjerm, som skaper muligheter med ulikt digitalt innhold.

– Her kan man kjøre reklame, kampanje eller informasjon. Her kan for eksempel kjøpmannen ha den samme reklamen som ute i butikken. Man kan også promotere kundeklubben, og kundene kan bli medlem via touchskjermen. Her kan den enkelte brukeren avgjøre selv hva man ønsker å ha.

– Hva er prisen?

– Det er avhengig av hva man har i maskinen. Den laveste prisen er 400 kroner i måneden, og hvis man ønsker full pakke med programvare og så videre, koster det 740 kroner i måneden. Spriten kommer i tillegg, sier direktøren, som forteller at de nå har en leveringstid på tre til fire uker.

Foto Beholderen gjør at det ikke skal bli søl på gulvet. Den tar imot dråpene. Foto: Christian Wangberg, Studio Wangberg

Fått smittevernkiosk

– Hvordan har responsen vært?

– Vi har solgt mange hundre av Procon DigiClean, og responsen har vært veldig bra. Vi har solgt for drøyt åtte millioner kroner.

– Er det noen dagligvarebutikker som har bestilt den?

– Det pågår noen prosesser rundt det, men jeg kjenner ikke til detaljene. Det har vært snakk om at den skal inn i en Rema 1000-butikk, men jeg vet ikke hvor eller når. Espa Bolleland har bestilt smittevernkiosken på sin stasjon, sier Jensen.

– En smart ting å ha

Espa Bolleland mottar sin nye, digitale smittevernsstasjon denne uken.

– Det virker som en smart ting å ha. Den største fordelen er helt klart at den tar fem liter med sprit, ikke bare en halvliter. Her er det stort trøkk, og dispenserne vi har nå går tomme på en halvtime, sier butikksjef Morten Støen.

Hos Espa Bolleland har de sett behovet for dispensere med større kapasitet. De opplever også at det blir mye spritsøl på gulvet slik det er nå.

Den digitale smittevernsstasjonen skal stå ved inngangen til butikken.

Powered by Labrador CMS