Butikk i praksis

Butikksjef Linda Jansen hos Meny Jessheim er glad for Menys nye tiltak der kundene kan kjøpe gårsdagens bær til en ekstra god pris.

Selger 600 syltebær-pakker i uka

I uke 21 begynte alle Menys butikker med syltebær. For å kutte ned på matsvinnet selger butikkene nå gårsdagens bær til en god pris. Bærene kan brukes til å lage syltetøy, kompotter eller saft.

Publisert Sist oppdatert

– Behovet er foreløpig noe begrenset, ettersom vi er tidlig i den norske jordbærsesongen. Men vi får mange positive tilbakemeldinger. Matsvinn er noe vi og veldig mange av våre kunder er opptatt av, sier kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i Meny, som forteller at de har solgt rundt 600 pakker med syltebær per uke siden oppstart.

Satt i system

Bær har svært kort holdbarhet. På Menys nettside skriver kjeden at de får levert friske bær hver dag til sine butikker. Det betyr ikke at alle kurvene med gårsdagens bær blir solgt.

– Har alle bærene dere ikke fikk solgt fra dagen før blitt kastet?

– Nei, alle bærene ble ikke kastet. Meny-butikkene har i mange år satt ned prisene på ikke-dagsferske bær, og har heldigvis fått solgt ut det aller meste. Det nye nå er at vi har systemsatt tiltaket med fast pris og navnet «Syltebær». På den måten oppmuntrer vi kundene til å tenke sylting, frysing, smoothies og liknende. I tillegg er vi tydelige på at bærene ikke har topp kvalitet. Bærbøndene har lagt ned mye hardt arbeid, og da er det for ille om enkelte av bærene ender i avfallet. De er jo oftest like gode på smak dagen etter, påpeker Horn Hynne.

I uke 21 begynte alle Menys butikker med syltebær som er perfekt til å fryse ned, lage syltetøy, kompotter eller saft av.

Redusert matsvinn

Det er butikkarbeiderne som sorterer ut og priser ned bær som trenger å bli viderefordelt. Syltebær-konseptet er å finne i frukt- og grøntavdelingen i alle Meny-butikker, men utvalget kan variere fra dag til dag.

– Vi er opptatt av å bidra til redusert matsvinn, og ser stadig etter nye tiltak. Dette er et av våre siste tiltak i butikk.

Gode tilbakemeldinger

De første ni dagene i juni solgte Meny Jessheim 25 pakker med syltebær.

– Det var litt overraskende. Vi var en av de første butikkene som la det ut på Facebook, og der fikk vi mange gode tilbakemeldinger. Sesongen har ikke startet ennå, så jeg tror dette blir bra, sier butikksjef Linda Jansen hos Meny Jessheim.

Butikksjefen forteller at de normalt kaster mye bær i løpet av bærsesongen.

– Bær er veldig dagsferskt, spesielt jordbær. Nå kan vi bruke det som syltebær istedenfor å kaste det. Målet vårt er at vi ikke skal selge noe som syltebær, for det betyr at vi har truffet på bestillingen, men det er ganske vanskelig. Hvis det er fint vær, selger vi mye bær, og hvis det er dårlig vær, selger vi færre bær. Det vi ser nå, er at alle konfirmasjonene og bryllupene er utsatt, så det kan hende at flere vil kjøpe bær til høsten enn før sommeren, tror Jansen, som forteller at de merker en nedgang i bærsalget.

Gode tiltak

Det er ikke bare syltebær Meny-butikken på Jessheim tilbyr for å unngå matsvinn – de tilbyr også Too Good To Go-poser, omplassert frukt, gårsdagens brød og nedprisede varer.

– I mai solgte vi rundt 640 Too Good To Go-poser, 536 kilo omplassert frukt og grønt, 158 av gårsdagens brød, og kundene kjøpte nedprisede varer for totalt 68.000 kroner. Dette er kun i mai, og det er mat som ville vært kastet hvis vi ikke hadde fått solgt det, sier Jansen.

– Jeg er utrolig stolt over jobben Meny gjør, og glad for at kundene vil kjøpe det. Meny har mange gode tiltak, og det er gøy å se at kundene benytter seg av dem. Det er kvalitet på varene selv om de nærmer seg utløpsdato. Vi har mange kunder som er bevisste på matsvinn.

Powered by Labrador CMS