Butikk i praksis

Mette Nygård Havre, leder for folkebevegelsen Spis opp maten og jury-medlem i Q-Meierienes matredderpris, beskriver Kjøpmann Carina Forsberg hos Rema 1000 Lars Hilles gate som en flink kjøpmann, med stort hjerte for å redusere matsvinnet.

Slik blir du og din butikk en matredder

Kjøpmann Carina Forsberg hos Rema 1000 Lars Hilles gate i Bergen fikk tildelt Q-Meierienes matredderpris. Her er Carinas og jurymedlem Mette Nygård Havres tips til å bli en matredder.

Publisert Sist oppdatert

– Det var veldig overraskende å bli tildelt prisen. Vi er beinharde på matsvinn. Vi kan alltid bli bedre på svinn, og vi er på god vei. Det at vi får en pris for arbeidet vårt, er et pluss i boka. Det er lettere for meg å motivere mine ansatte på å være med på dette arbeidet, sier Rema-kjøpmannen.

Kom tidlig i gang

Arbeidet med svinnet i Rema-butikken i Bergen begynte ved åpningen i oktober 2017.

– Vi startet tidlig med dette. Vi er en sentrumsbutikk, har mange drop-in-kunder og fjernet det vi ikke solgte fra sortimentet. Arbeidet med svinnet må planlegges godt. Vi vet hva det selges mye av og bestiller inn etter det, sier Carina.

Gir bort frukt

Carina samarbeider med Mette Nygård Havre, som er leder for folkebevegelsen Spis opp maten og jury-medlem i Q-Meierienes matredderpris.

– Vi har ulike plakater hengende i butikken. Ved bollene har vi for eksempel en plakat der det står «Ikke ta hvis du ikke skal ha» og ved melkekjøleren har vi «Best før, ikke dårlig etter». Vi priser ned frukten som ikke ser så bra ut, og gir også bort frukt til Fresh Nutri, som lager juice til oss som vi selger videre, forteller Carina, som oppfordrer kundene til å være med å bidra.

– Hvor bør man starte for å bli en matredder?

– Start med ferskvarer og frukt og grønt. Det er her dagligvaren svinner mest. Ha et våkent blikk når du ser over varene. Vi er veldig opptatt av at produktene blir oppbevart korrekt, og at vi har respekt for dem. Det er viktig med faste rutiner i butikken, fremholder Carina.

– Pris ned varene og få dem ut. Vi prøver å kaste så lite som overhodet mulig. Jeg vet at vi har spart noen kroner på fruktsvinnet og søppelet. Arbeidet med svinnet må være en del av de daglige rutinene.

Fast plass

Alle ansatte hos Rema 1000 Lars Hilles gate har lastet ned app’en Beep. Det er en sporingsløsning for utløpsdato.

– Vi begynner med nedprisingen dagen før, og tar en runde i butikken til de varene som er mest sensitive og priser ned med en gang. Alle nedprisede varer bør ligge på en fast plass, tipser Carina.

Dette er tiltakene Mette Nygård Havre mener en butikk må iverksette for å bli en matredder:

  1. Ha god kontroll på vareflyten. Både det som kommer inn og det som går ut av butikken.
  2. Få kundene med på laget. Sett opp skilt rundt om i butikken som forteller at dere er matreddere, men at kundene må være med på laget hvis det skal få skikkelig effekt.
  3. Sett opp skilt for eksempel ved meierivarene og oppfordre folk til å velge melken med kortest dato. Ha gjerne med en hyggelig påminnelse om at den er best før, men ikke dårlig etter. Da smiler kundene og velger den med kortest dato!
  4. Sett opp skilt ved bananene og oppfordre kundene til å velge de single bananene. Lag gjerne et artig ordspill. Hvis du i tillegg gir plass til en oppskrift på bananbrød eller bananboller, lærer du kundene at de brune bananene er topp å bake med. Da går svinnet av dem ned.
  5. Alle i dagligvarebransjen burde ha avtale med TooGoodToGo, eller som Rema 1000 Lars Hilles gate i Bergen, ha en avtale med en lokal produsent som lager juice av overskuddsfrukten. Da blir selv den dvaske frukten tryllet om til et godt produkt. Kjøpmann Carina tar overskuddsfrukten i retur som Matredderjuice som selges i butikken. Det gir et godt signal også til kundene.
  6. Ha fokus på matredding hele tiden. La det gå sport i det – både for ansatte og kunder.
Powered by Labrador CMS