Butikk i praksis

På Coop Mega Linderud har de ansatte markert et felt på hver selvskanningskasse for at kundene skal holde avstand.

Slik har koronaviruset endret butikkrutinene i Coop

Ekstraordinære rutiner for blant annet renhold og hygiene har blitt iverksatt i alle dagligvarekjedens butikker. Butikksjefen på Coop Mega Ullevål synes varebestillingene har vært det vanskeligste med korona-situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

– Etter 12. mars har det vært vanskelig å vite hvor mye man skal bestille inn for å ha nok. Vi har bestilt varer og ikke fått alt vi har bestilt. Nå har det blitt litt lettere, slik at vi ser hva vi bør bestille inn. Det som har endret seg mest ute i butikkene er det med å holde avstand, sier butikksjef Rune Nygaard ved Coop Mega Ullevål.

Delt varepåfyllingen i soner

De ansatte på Mega Ullevål har også endret rutinene for varepåfylling. Det kommer stadig varer til butikken, og de ansatte har delt varepåfyllingen opp i soner.

Foto Butikksjef Rune Nygaard ved Coop Mega Ullevål synes den største forskjellen i rutinene etter at koronaviruset kom til Norge er den daglige vaskerutinen.

– Det er nå én person per pall. Det er den beste løsningen for oss som fungerer. Vi vet at vi må bli ferdige med varepåfyllingen til ettermiddagen, for da får vi flest kunder, sier Nygaard.

I tillegg til rutineendringene ved varepåfyllingen, har de ansatte i butikken endret vaskerutinene.

– Den største forskjellen er den daglige vaskerutinen. Vi vasker nå tre ganger om dagen på kontaktflater, og det tar tid. De ulike avdelingene og ansvarshaverne har sine vaskeområder, og vi vasker klokken 8, 13 og 18.

Tømte butikken

– Synes du det er vanskelig å drive butikk når ting endrer seg så raskt?

– Med en gang var det det, men nå går det fint. Vi vet hva vi skal gjøre og har gode rutiner. Torsdagen da kundene hamstret som mest, var vi tomme for fem til seks varegrupper. Kundene tømte rett og slett butikkene. Det var et helt enormt trykk.

Inn mot påsken kommer Coop Mega-butikken til å ha en person stående ved inngangen for å passe på at det ikke er for mange kunder i butikken samtidig.

– Vi tror det blir en god påskehandel i år og oppfordrer til å handle litt på forhånd.

Vaske hendene hver halvtime

Kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop forteller at de, blant flere tiltak, har innført at ansatte som arbeider i kassen skal vaske hendene med våtserviett eller hånddesinfeksjon hver halvtime.

Foto Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop.

– I tillegg skal tastatur og andre berøringspunkter for kassamedarbeideren rengjøres med rengjøringsspray når en ny person setter seg i kassen. Betalingsterminal vaskes én gang per time. Det er blitt laget en ekstraordinær rutine for arbeidsuniform, hvor hele arbeidsuniformen må vaskes etter hvert eneste arbeidsskift, sier Verlo Alisøy.

Coop har også laget ekstraordinære rutiner for spiserommet og pauserommet i butikkene.

– Ansatte skal holde to meter avstand fra andre når de er på pauserommet. Det oppfordres til å spise lunsj sammen med samme person(er) hver dag, og dele inn i ulike «spiselag» som ikke oppholder seg på spiserommet samtidig. Ellers er det også her spesielt viktig med godt renhold, og man skal vaske alle overflater tre ganger per dag. Gulv vaskes i henhold til renholdsplan, eller oftere ved behov, forteller kommunikasjonsrådgiveren i Coop.

Ved varelevering et det laget en midlertidig rutine om at sjåfører ikke lenger signerer for varene manuelt.

Powered by Labrador CMS