Butikk i praksis

Kommunikasjonsrådgiveren i Coop mener at riktig plassering av kosmetikkskap i butikk og godt renhold er viktig for å optimalisere salget.

Slik optimaliserer du salget i kosmetikk/hygiene-hylla

Konkurransen i kosmetikk/hygiene-kategorien er tøff i Norge. Her er de beste tipsene til Coop, Meny og Kiwi for en optimal omsetning i hylla.

Publisert Sist oppdatert

– Kosmetikkhylla bør holdes ren og ryddig. Det er selvsagt viktig i resten av butikken også, men kanskje spesielt viktig her, siden det er snakk om hygieneprodukter, sier Unni Nesje, kategorisjef for kosmetikk og hygiene i Kiwi.

Nesje forteller at kjeden har butikker som har økt andelene sine betraktelig i denne varegruppen ved å ha medarbeidere som har fått hovedansvar for kategorien og hyllene.

– Når en dedikert medarbeider sørger for at det er orden og fulle hyller, blir økningen ofte markant.

Riktig plassering

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop stimulerer et visuelt sterkt uttrykk ofte til kjøp.

– For optimal omsetning er det viktig å sikre godt varetrykk, spesielt for bestselgere. Makeup-skapet er inndelt i tre hovedsoner: ansikt, lepper og øyne. Dette hjelper kundene med å navigere mellom de ulike kategoriene for å lettere finne det de leter etter. Hvert makeup-skap har en dedikert plass til «hotspot» – denne fremhever alltid produkter med høyest trykk i media, og må alltid være på plass og fylt med varer, sier Verlo Alisøy, som påpeker at prismarkering også er viktig for å stimulere til kjøp.

Videre sier hun at riktig plassering av kosmetikkskap i butikken og godt renhold også betyr mye for å optimalisere salget.

– Kosmetikkskapet bør plasseres et sted kundene går forbi. Dette gjør det lett å plukke med seg det man trenger uten å måtte lete seg frem til skapet. Dette utløser også impulskjøp som vil øke handlekurven og over tid gjøre butikken til et naturlig valg for innkjøp av makeup. En godt synlig plassering hindrer også tyveri, tipser Coops kommunikasjonsrådgiver.

Foto Butikksjef Elisabeth Hagrim Tveit hos Coop Mega Nittedal har 3 for 2-tilbud på en rekke produkter innenfor kosmetikk og hygiene.

3 for 2-tilbud

Butikksjef Elisabeth Hagrim Tveit hos Coop Mega Nittedal har Coops nyeste konsept gjennom hele butikken. Hun forteller at kosmetikk- og hygienehylla ser fin ut, og at de i tillegg har 3 for 2 på enkelte produkter i kategorien.

– Dette gir mersalg og oppleves billigere for kundene. 3 for 2-tilbudet startet vi med på nyåret, og ser at det er mange kunder som benytter seg av det, sier butikksjefen.

Da Dagligvarehandelen snakket med Hagrim Tveit før sommeren, viste butikkens salgstall at produkter som håndsåpe hadde økt.

– Vi har for eksempel ikke solgt flere deodoranter. Hvis vi har godt varetrykk, selger vi flere impulsvarer.

Impulssalg

Elisabeth Hagrim Tveit mener det er viktig å ha en innbydende kosmetikk og hygiene-hylle, ettersom mye av salget her skjer på impuls.

– Det er også lurt å kunne vise til kampanjer. Vi bygger om og har gode eksponeringer når det er kampanje.

– Hvordan arbeider dere med kosmetikkhylla?

– Nå har det gått over et år uten konsulenter og oppfølgning av produktene, så vi er opptatt av å følge et planogram vi får av Coop sentralt. Her fyller vi på varer i team, og om kvelden blir produktene trukket frem slik at det er klart til neste dag. Da ser hylla bra ut.

Godt varetrykk

Meny fremhever bestselgende produkter.

– Hyllen ser best ut når det er godt varetrykk, og når vi får vist frem det store utvalget innenfor hygiene, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne.

– Hva er typiske feil man kan gjøre i hylla?

– Det kan være å ikke bestille andre alternativer når det er tomt i hyllen og på hovedlageret.

Powered by Labrador CMS