Butikk i praksis

Krevende: Været gjør sommerbestillinger utfordrende for dagligvarebutikkene.

Vanskelige sommerbestillinger

I år skal de fleste nordmenn feriere i Norge, som betyr at flere kunder kommer til å handle i din butikk. Det kan føre til at sommerbestillingene blir vanskeligere.

Publisert Sist oppdatert

– Sommerbestillingene vil preges av mer usikkerhet på grunn av annerledes handle- og kundemønstre. Vi har allerede en stor vekst i forhold til tidligere år, og nå som nordmenn vil feriere i Norge, forventer vi at veksten vedvarer i sommer. Vi ser allerede nå at mange koser seg hjemme med god mat og drikke, sier kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i Meny.

Salgssvingninger

Vanligvis er sommerbestillingene til Meny preget av store salgssvingninger. Typiske østlandsbutikker opplever som regel at en god del av salget forsvinner når kundene reiser på fellesferie.

– Flere av butikkene langs kysten nedover Sørlandet har sine desidert største uker i samme periode. I år forventer vi nok at dette jevner seg noe mer ut. Vi har sendt informasjon til butikkene om hva vi ser på som viktigst: Vi skal ha fokus på matglede og fulle disker, og vi skal ha det største utvalget av ferske råvarer, grillspesialiteter, frukt og grønt og norske matskatter, sier Horn Hynne.

– Hva bør butikkene tenke på når de skal bestille inn til årets sommer?

– I år må de nok legge fra seg «historikk» fra tidligere år, være tettere på og forsøke å forstå det nye handlemønsteret. I tillegg må de legge vekt på, til enhver tid, å kunne tilby ferske, gode råvarer, og varer fra lokale produsenter og leverandører, mener Horn Hynne.

Jobbet tett med leverandørene

Kiwi forventer også en god sommer for deres butikker når flere enn normalt vil feriere enten hjemme eller andre steder i Norge.

– Vi jobber tett med leverandørene for å sikre økt volum, og har økt prognosene for viktige varelinjer. I bestillingene må butikkene ta hensyn til de samme forutsetningene som hver sommer: Veksten sin, værmeldingen og butikkens beliggenhet i forhold til feriedestinasjoner, forteller kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen.

Mer tradisjonelle varer

Også lavpriskjeden Extra har tatt forholdsregler til sommeren.

– Jeg tror vi kommer til å få en sommer med vanvittig bra omsetning. Butikkene må bestille mer varer. Det vil gå mer av tradisjonelle varer enn tidligere, men nok også gå mye av sesongvarer og ekstra kos, sier assisterende kjedesjef Andreas Ruud.

– Økt trykk og nye muligheter

Også butikkene i Kjøpmannhuset forventer økt kundemasse og etterspørsel.

– Det gjelder også de typiske sesongbutikkene, men spesielt bybutikker vil nok merke et økt trykk og nye muligheter, og dermed et annet bestillingsbilde enn tidligere år. Sommerbestillinger er alltid utfordrende, for hva kundene ønsker å kjøpe avhenger veldig av været, sier kategoriansvarlig Therese S. Sønnerland Jørlo.

– I år har vi jo enda en dimensjon, korona, som vil kunne skape endringer fordi de fleste legger ferien til Norge og eget hjem og hytte. Dette gjør at kjøpmennene våre må være enda mer «på» for å sikre riktige bestillinger. Mye ansvar hviler på deres skuldre for at vi skal ha det forventede tilbudet av sommervarer til enhver tid, legger hun til,

Flere kunder

Extra Bislett i Oslo har normalt færre kunder om sommeren fordi studentene drar hjem, og folk drar på ferie. I år forventer de større trykk i butikken med flere på norgesferie.

– Det kommer til å bli en bedre sommer i år med tanke på kundetrafikken. Dette er vi forberedt på. Vi har bestillingssystemer som registrerer hvordan vi har det i en vanlig sommer, men tar høyde for at vi får flere kunder enn vanlig når vi skal bestille i år, sier butikksjef Asim Baig.

Fullt i Kragerø

Kiwi Kragerø har mange kunder om sommeren. I år forventer butikken flere enn normalt.

– Om sommeren er Kragerø veldig presset fra før med mange båtfolk og hytteturister, så dette blir en sommer vi møter med skrekkblandet fryd. Det kommer til å bli store bestillinger, og vi vil få varer kontinuerlig. Vi er Norges største Kiwi-butikk i omsetning i juli og har gode bestillingsverktøy. Så vil vi plusse på det vi eventuelt vil trenge, forteller butikksjef Erik Kristensen, som mest sannsynlig vil ha kundeverter i og utenfor butikken for å passe på at kundene følger smittevernreglene.

Rema 1000 har ikke besvart Dagligvarehandelens henvendelse.

Powered by Labrador CMS