Butikk i praksis

Illustrasjon: Vipps AS

«Cash is king» gjelder fortsatt for mange

Kontanter er fortsatt et betalingsmiddel som alle er pliktig til å akseptere. Nå har Norgesgruppen sørget for at alle skal kunne både ta ut og sette inn kontanter på konto via kjedens butikker.

Publisert Sist oppdatert

Norge er et av verdens mest digitale land. Bruken av kontanter har vært jevnt synkende, og i 2019 ble 3 til 4 prosent av alle transaksjoner gjort med kontanter. Koronapandemien ga et brått fall.

Men kontanter er blitt vanskeligere å få tak i. Det er 20 kommuner der det er umulig å få tak i cash eller sette klingende mynt inn på konto. For å øke muligheten for å ta ut og sette inn penger etablerte Norgesgruppen tjenesten «kontanttjenester i butikk» sommeren 2020 i samarbeid med Vipps AS. Her kan man ta ut inntil 10.000 kroner eller sette inn inntil 20.000 kroner.

God mottagelse

– «Kontanttjenester i butikk» har vi i rundt 1450 av våre butikker, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

– Hvilke kjeder er med?

– Kiwi og Meny tilbyr tjenesten i alle sine butikker. De fleste Spar-butikker har det. Det gjelder også en del av butikkene i Joker og Nærbutikken.

I Finansmeldingen 2021 slår Finansdepartementet fast at selv om elektroniske løsninger dekker de flestes behov, er kontanter fortsatt et viktig betalings- og verdioppbevaringsmiddel.

Posten har hatt avtale med DNB om banktjenester i postkontorene og i de butikker som har Post i butikk. Men denne avtalen utløp ved utgangen av 2020. Dette systemet er nå erstattet av «Kontanttjenester i butikk».

Utbredt

Det er Vipps AS som drifter den nye løsningen, og som kan brukes av kunder i fler enn 90 banker mot at de identifiserer seg med Bankaxept–kort og PIN-kode.

– At vi har tjenesten i så mange butikker betyr at 98 prosent av landets kommuner har adgang til den, sier Søyland.

– Arbeider dere aktivt med å fremme Kontanttjenester i butikk?

– Ja, det siste året har vi jobbet med å gjøre dette kjent, og vi opplever tilbakemeldingene fra kundene som positive. Men den tyngste markedsføringen er det bankene som står for.

Kine Søyland opplyser at Norgesgruppen jobber kontinuerlig med enklere og bedre handleopplevelser i butikk.

– Innenfor betaling ble det i fjor åpnet opp for kontaktløs betaling i alle butikkene. I tillegg er Norgesgruppen i en utviklingsfase med brukerorienterte betalings- og ID-løsninger.

Fornøyd tilsyn

I Finansmarkedsmeldingen 2021 peker Finanstilsynet på at bankenes eget tilbud av kontanttjenester antagelig vil bli ytterligere redusert i årene som kommer, samtidig som en eventuell utbygging av «Kontanttjenester i butikk» vil kunne bidra til et bedre samlet tilbud. Tilsynets viser til at samordnede eller felles løsninger både er hensiktsmessig, samfunnsøkonomisk rasjonelt og et viktig bidrag til et tilfredsstillende kontanttilbud over hele landet.

– Kontanttjenester i butikk gir bidrag til kunders tilgang til kontanttjenester, særlig i privatmarkedet, konkluderer Finanstilsynet.

– Et solid trekkplaster

En av butikkene som erklærer «Kontanttjenester i butikk» som en stor suksess, er Kiwi Mortensrud i Oslo.

Foto Banksjef: Kasseansvarlig Jeanette Kristensen fungerer som populær banksjef i Kiwi Mortensrud.

– Dette er et tilbud kundene virkelig setter pris på, og det brukes av overraskende mange, sier butikksjef Ingrid Fjukstad.

– Kanskje særlig i den eldre garde?

– Nei, brukerne er i alle aldersgrupper og i alle etnisiteter. Og veldig mange er småbarnsfamilier. For det er faktisk mange som liker best å handle med kontanter. Når vi fyller denne funksjonen, slipper de å lete etter banker. De finnes jo nesten ikke lenger, sier butikksjefen.

Hun viser til at mange kommer innom kun for å sette inn eller heve kontanter. At de da også handler er et pluss.

– Så dette har gjort dere til en bankdestinasjon?

– Ja, før hadde vi Post i butikk. Mange savnet det da denne tjenesten forsvant. Desto gladere er de for at de nå får kontanthåndtering hos oss.

– Hvor mange uttak og/eller innskudd kan dere ha på en måned?

– Det har vi ingen statistikk over. Men det er mange, veldig mange. Så at dette er et trekkplaster for butikken er jeg ikke i tvil om, sier Ingrid Fjukstad.

Powered by Labrador CMS