Butikk i praksis

Ved å scanne denne QR-koden kan kundene få informasjon om blant annet hvor tunfisken kommer fra, når den er fanget og hvilken fabrikk som har bearbeidet fisken.

Coop med QR-kode på tunfiskboksene: – Vi har tro på åpenhet

Tidligere i vår kom tunfiskbokser med QR-kode ut til Coops butikker. Ifølge bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop Norge er dette et pilotprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Ved å scanne QR-koden på tunfiskboksen kan kundene få informasjon om hvor tunfisken kommer fra, når den er fanget, hvilken fabrikk som har bearbeidet fisken og MSC-sertifisering (ser mer informasjon i faktaboksen).

Krav på informasjon

– Dette er en del av arbeidet vi gjør for å ha bærekraftig og ansvarlig innkjøp av risikoprodukter. Tunfisk er et risikoprodukt som er i en krevende verdikjede med utfordringer som blant annet overfiske. Derfor er det viktig for oss å vite hvor varen kommer fra, hvordan den er fraktet til Norge og hvem den er foredlet av, sier Løberg Eriksen.

– Dette er en del av vår satsing på åpenhet rundt våre produkter. Vi gir informasjon om opprinnelse og gir kundene informasjon de har krav på. Dette er et samarbeid med Coop Danmark og Sverige.

Andre produkter
Foto

Bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop Norge.

Nå får Coops kunder den samme informasjonen som Coop får om produktet. QR-koden på tunfiskboksene er et pilotprosjekt, men Løberg Eriksen håper at de kan få samme løsning på flere ulike produkter.

– Vi kan få QR-kode på andre type risikoprodukter som kokosmelk, ulike nøtter og kaffe. Vi ønsker å ha et ekstra fokus på produkter som har risiko i verdikjeden enten sosialt eller miljømessig. Vi kunne også gjort dette på lokalprodusert norsk mat og fortalt en historie. Mulighetsrommet er stort, og dette er en løsning som har stor nytte for oss internt, men også for våre kunder. Vi er helt åpne om hva vi vet om produktet.

– Har kundene deres etterspurt mer informasjon på produktene?

– Vi har generelt fått flere slike spørsmål, og under pandemien ble det også mer interesse for norske produkter og hvor de kommer fra. Det er ikke alltid det vi innfører har blitt etterspurt av kundene. Noen ganger må vi vise hva vi kan få til og bygge et behov. Jeg tror det vil komme flere slike løsninger. Vi skaper tillit til produktene og det bygger tillit til at produktene er ok. Vi har tro på åpenhet, sier Coops bærekraftsansvarlig.

Fakta om MSC-sertifisering:
  • Sertifiseringen er en måte å vise at et fiskeri oppfyller internasjonal beste praksis for bærekraftig fiske.
  • Fisk og skalldyr fra sertifiserte fiskerier kan bære det blå MSC-miljømerket.
  • Merket forsikrer kunder at det de kjøper er bærekraftig.

Kilde: msc.org.

Powered by Labrador CMS