Butikk i praksis

– Tanken bak å jobbe med Smarte butikker og Lean-basert er at alle ansatte skal være delaktige, sier butikksjef Vincent Blom (t.h) hos Coop Mega Kolbotn. Her sammen med Kristian Jarkvam (t.v), Håkon Eldøy og Susan Baniyan.

Coop Mega Kolbotn arbeider med Smarte butikker

Siden pandemien kom til Norge har Coop Mega Kolbotn arbeidet med driftskonseptet Smarte butikker, som er et Lean-prosjekt. Butikksjefen er svært fornøyd.

Publisert Sist oppdatert

– Lean-prosjektet gjør ting smartere, finner tidstyver og lar oss arbeide mer effektivt. Mine ansatte skal hele tiden vite hvorfor vi gjør som vi gjør og hvordan vi skal nå målene våre sammen. Vi arbeider mye med tiltak og reflekterer over hva som har gått bra og hva som har gått mindre bra, sier butikksjef Vincent Blom hos Coop Mega Kolbotn.

Involverer alle

Lean-baserte metoder handler om å fremme samarbeidsorientert lederskap og medarbeiderdrevet innovasjon.

– Tanken bak å jobbe med Smarte butikker som er Lean-basert er at alle ansatte skal være delaktige. Vi har 60 ansatte her, og alle skal kunne gi sine tilbakemeldinger. Hver uke starter vi med et brev der vi reflekterer over forrige uke samt forteller om kommende ukes utfordringer eller hva som vil skje i løpet av uken, forteller butikksjefen. Hver mandag er det tavlemøte med alle ansatte hvor de arbeider sammen med hvordan butikken skal nå målene sine.

– Her feirer vi det som gikk bra og reflekterer over hva som gikk mindre bra.

Gjennom prosjektet har Coop Mega Kolbotn kuttet tidstyver overalt. De ansatte har blant annet bygget om varemottaket slik at alle varer og produkter har sine faste plasser.

– Dette har vi spart mye tid på. Når leverandøren kommer med varer og skal hente tomgods, vet de hvor varene skal plasseres og hvor tomgodset står. Nå har vi sammen en klar visjon som gjør at vi er mer effektive, sier Coop Mega-butikksjefen, som anbefaler andre butikker å arbeide Lean-inspirert.

– Gode effekter

Siden butikken på Kolbotn ble med på prosjektet som er et samarbeid med Coop Norge, Virke og Sintef, har de blant annet vunnet Årets matgledebutikk og Årets post i butikk.

– Vi ser mange gode effekter. Selv under en pandemi har dette gått fint. Jeg tror det hadde vært utrolig tøft å ikke ha blitt med dette. Dette er lærerikt og inspirerende, og jeg kommer aldri til å jobbe på en annen måte igjen.

– Hva har vært den største endringen?

– At det er så mange små endringer. Men den aller største endringen har vært at vi samarbeider over avdelingsgrenser så langt det er mulig. Vi arbeider nå mer som et team enn på et avdelingsnivå. Alle involveres i hverandres oppgaver. I dag ser jeg blant annet at ferieavvikling og sykdom ikke blir tidkrevende.

Tydeligere delmål

Ifølge Blom skal butikken utvikles videre og de ansatte få enda tydeligere delmål.

– Vi ønsker å arbeide videre mot våre mål og visjoner, og vi skal tenke mer bærekraftig i alt vi gjør.

Powered by Labrador CMS