Butikk i praksis

Ferskvaresjef Joachim Johannesen (t.v) og butikksjef Bjørn Steira er fornøyde med den nye disken.

Coop Mega Madla ut på bærekraftsreise

Coop Mega Madla i Stavanger er en av seks Coop Mega-butikker som er valgt ut til å være en pilotbutikk der ulike bærekraftløsninger blir testet ut. I den anledning har de fått en ny kjøledisk til varer med kort holdbarhet med 40 prosent rabatt.

Publisert Sist oppdatert

– I Mega skal vi ut på en Bærekraftsreise! Vi har i den anledning fått inn en godt synlig disk midt i butikken hvor vi vil legge nedprisede kjølevarer. For å minske matsvinn. Mye mer vil dere se i butikken fremover rundt dette! Stay Tuned!, skriver Coop Mega Madla i et Instagram-innlegg.

Seks testbutikker

– Vi har alltid priset ned varer som nærmer seg utløpsdatoen for å redusere matsvinn. Nå skal vi teste en egen kjøledisk som er merket med Matredder´n. I denne vil kundene finne nedprisede kjølevarer, sier butikksjef Bjørn Steira. I tillegg er det et bord som skal brukes i frukt- og grøntavdelingen.

– På bordet vil vi plassere varer som er fullt spiselige, men som vi normalt hadde kastet på grunn av redusert kvalitet og utseende. De selges til ti kroner per kilo. I tillegg skal vi ha en egen TV-skjerm i inngangspartiet for å vise hvordan kundene kan ta et bærekraftige valg, forteller Steira videre.

Butikkene som er med på prosjektet er Coop Mega Bryne, Coop Mega Carl Berner, Coop Mega Fauske, Coop Mega Madla, Coop Mega Trysil og Coop Mega Valentinlyst. I fjor kunne du lese i Dagligvarehandelen om Coop Mega Bislett i Oslo som testet ut nye løsninger for å redusere matsvinn, minimere plastbruk og bidra til økt resirkulering. Ifølge Coop Mega Madla-butikksjefen er deler av innholdet i dette prosjektet likt som hos Coop Mega Bislett.

– Korona satte en stopper for videre prosjektering i 2020, men fra Coop Mega Bislett gjorde vi mange erfaringer som vi tar med oss videre. I første omgang får vi kun denne Matredder´n-disken, bordet i frukt- og grøntavdelingen og skjermen ved inngangspartiet. Vi vil også være aktive på Facebook, hvor kundene kan komme med tilbakemeldinger og innspill til hva de ønsker og trenger for å handle bærekraftig, sier ferskvaresjef Joachim Johannesen, som forteller at de har bevisste kunder som er opptatt av matsvinn og bærekraft.

I alle Mega-butikker?

– Hva synes dere om den nye disken?

– Disken vil gjøre det enklere for kundene å finne de nedprisede varene og øke bevisstheten rundt matsvinn. Før ble nedprisede varer plassert sammen med de ordinære varene i avdelingen. Nå har det blitt laget et konsept ut av det, og det ser mye finere ut. Jeg har stor tro på dette prosjektet og tenker at det på sikt kan bli en realitet i alle Mega-butikkene, sier Steira.

Med bærekraftsprosjektet ønsker Coop Mega å bidra til at det blir enklere for kundene å ta bærekraftige valg i butikken.

– Dette gjøres ved å bevisstgjøre kunden gjennom hele kundereisen i butikken. Konseptet skal legge til rette for utvikling, testing og skalering av nye bærekraftige butikkløsninger i dialog med kunder og medeiere, sier Daniel Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

I tillegg til Matredder´n-disken der varer med kort holdbarhet settes ned med 40 prosent og Matredder´n frukt og grønt som selges til ti kroner kiloen, ønsker Mega å involvere og engasjere kundene.

– Det er blitt opprettet Facebook-grupper for de seks pilotbutikkene, der vi deler innhold og oppfordrer kundene våre til å komme med innspill og gode ideer til hvordan man kan utvikle bærekraftige løsninger i butikk, sier kjededirektøren.

Høste erfaringer

– Vil andre butikker få dette?

– Det er i første omgang de seks pilotbutikkene som er med på dette, og så skal vi høste erfaringer fra disse butikkene før vi tar en evaluering av prosjektet. Dette er bare starten, og vi ønsker å skape et aktivt engasjement der våre kunder og medeiere direkte kan være med på å påvirke hvordan man tar ut ulike løsninger i butikk, sier Daniel Pedersen.

– I tillegg vil vi selvsagt fortsette å jobbe med ulike innovasjonsløsninger sammen med utvalgte leverandører. Så her tror jeg vi kan skape mye spennende sammen fremover!

Powered by Labrador CMS