Butikk i praksis

Cristobal Martinez er Norges hyggeligste kassamann. Fra venstre: Adm. direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi, vinner Cristobal Martinez og redaktør Ole-Martin Bjørklid i Hjemmet. Foto: Hjemmet

Slik blir du en racer på kundeservice

I slutten av mai ble Cristobal Martinez hos Kiwi Lierbyen i Viken kåret til Norges hyggeligste kassamann. Her er vinnerens beste tips til god kundeservice.

Publisert Sist oppdatert

Cristobal er den tredje mannen i rekken som går til topps i ukebladet Hjemmets store kåring, som hvert år engasjerer tusenvis av dagligvarekunder rundt om i landet.

– Det var veldig overraskende å vinne. Butikksjefen min lurte meg trill rundt, og de var veldig flinke til å holde det hemmelig, sier Cristobal til Dagligvarehandelen, og takker alle som har stemt på ham.

– Takknemlig

Mange tusen kassadamer og kassamenn i Norge ble nominert i Hjemmets kåring. Av dem gikk 16 til finalen. Ifølge ukebladet fikk Cristobal dobbelt så mange stemmer som den som ble nummer to.

– Jeg er svært takknemlig for å vinne. Jeg liker kunder og kundene liker meg. Det er sånn jeg er. Jeg er utrolig glad i mennesker og liker å hjelpe alle sammen.

Butikksjef Frode Sæle sier i en pressemelding at alle skulle ha hatt en Cristobal. Kiwi sentralt lagde en video da Cristobal kom til finalerunden. Her kom både Cristobal, butikksjefen og kundene til orde.

– Den viser ham akkurat som han er; som en livsbejaende ansatt. Han er et forbilde på mange måter, mener Sæle.

Hele livet med kundeservice

Cristobal flyttet fra Den dominikanske republikk for mange år siden og har jobbet som kassamann på Kiwi i snart 11 år. Han begynte med opplæring på Kiwi Vitbank i Lier.

– Jeg har bestandig arbeidet med kunder. Da jeg bodde i Karibia, jobbet jeg som servitør. I Norge har jeg også jobbet på et hotell. Jeg elsker å snakke med mennesker, og dagligvarebransjen er helt fantastisk. Jeg elsker Kiwi og kundene, sier Cristobal.

Han mener prisen viser at Kiwi har hyggelige ansatte i kjeden. Kollegene til Cristobal beskriver prisvinneren som fantastisk og en gledesspreder.

– Kundene er de viktigste

– Hvor viktig er kundeservice?

– Det er utrolig viktig. Jeg liker å treffe folk og snakke med dem. Hvis jeg hadde arbeidet på et kontor, hadde det blitt utrolig kjedelig. Det å møte andre gir meg motivasjon. Kundene er de viktigste. Det er de som er sjefene, mener vinneren.

– Kan du ha noen dårlige dager på jobben?

– Ja, det kan jeg, men det går fort over. Hvis jeg har en dårlig dag, er det viktig å legge det raskt fra seg. Det er ikke noe poeng å bruke tid på det, sier Cristobal, som forteller at han kjenner mange av kundene som er innom butikken.

Powered by Labrador CMS