Butikk i praksis

Økt fiskesalg: Meny hadde i 2020 en volumøkning i salg av fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skalldyr og skjell økte med hele 18 prosent. Foto: Meny

Dette gjør kjedene for at kundene skal spise mer fisk

I fjor spiste hver person i Norge i snitt 19,6 kilo sjømat, som betyr at sjømatkonsumet ligger på samme nivå som de to foregående årene.

Publisert Sist oppdatert

Nye tall fra Flesland Markedsinformasjoner viser at dagligvarehandelen økte innkjøpet av sjømat med 9 prosent i 2020. Totalt ble det kjøpt inn 105.095 tonn sjømat for 10,5 milliarder kroner i Norge i fjor, en økning på 2,9 prosent målt i verdi og 0,6 prosent i volum.

– Meny hadde i 2020 en volumøkning i salg av fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skalldyr og skjell økte med hele 18 prosent. Vi har gode resultater så langt i år, med en økning per uke 12 på 20 prosent i volum for fisk og skalldyr fra fiskedisken og 16 prosent på pakket fisk. Vi hadde også en eventyrlig skreisesong i år, med en økning fra samme sesong i 2020 på 25 prosent, sier Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk og sjømat i Meny.

Lanser skalldyrkasse

– Hva gjør dere for at kundene skal kjøpe mer sjømat?

– Alle våre butikker har egen fiskedisk som alltid er bemannet for å veilede kundene i vårt utvalg og sesongens råvarer. Vi legger til rette for kunden med oppskrifter og tips, gjerne med vektlegging av hvor kort tid det tar å lage et godt fiskemåltid. Ellers har vi blant annet Fisketirsdag, Skalldyrhelg og ekstra fokus på sesongvarer med gode priser, tips og oppskrifter. Vi har også Ukens middag på under 20 minutter, der vi hver uke har en sjømatrett. Nå har vi også lansert skalldyrkasse på Meny.no. Vi er ellers i gang med våre faste sommerpriser, inkludert laksefilet til stykkpris, fiskewok og kongerekespyd, sier Gerhardsen.

Fisk først

I 2020 solgte Kiwi rundt 9 prosent mer fisk sammenlignet med 2019. Også fryst fisk hadde en økning på litt over 9 prosent. Hittil i år har kjeden økt salget av fersk fisk med hele 16 prosent sammenlignet med samme periode i 2020.

– I januar 2020 ble Sunnhetslotteriet satt i gang igjen. Ideen bak sunnhetslotteriet var å gjøre det morsommere å handle sunt, og kundene våre har kjøpt vesentlig mer fisk i denne perioden. Alle Kiwi Pluss-kunder med handlekurver som inneholdt frukt eller grønt og minst ett fiskeprodukt var med i trekningen om å få pengene tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi.

Kiwi har også tatt andre grep for å få kundene til å velge fisk.

– Når man kommer til ferskvareavdelingen i en Kiwi-butikk, er fisk det første man møter på. Vi har alltid fisk med i kundeaviser og i store deler av oppskriftshefter.

Spurt medeierne

Også hos Coop har salget av fisk økt. Totalt har fisk en økning på over 7 prosent, og størst vekst har kjeden på skalldyr med nesten 12 prosent. Fiskemat økte med nesten 10 prosent.

– For å lykkes med å øke salget av sunn fisk og sjømat har vi blant annet spurt våre medeiere om hva som skal til. De ønsket seg fisk som var enklere å tilberede, større utvalg, mer inspirasjon og at fisken er sunn, norsk og bærekraftig. Dette har vi tatt konsekvensen av og utviklet retter og produkter som er raske og enkle å lage, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen. I tillegg har Coop fått flere ulike smakstilsetninger som bør sørge for at flere finner noe som faller i smak,

– Vi har også lansert tunfisk som er sporbar helt ned til fiskebåten og laks fra landbasert produksjon som tiltak for mer bærekraftige produkter. Så vet vi at pris og inspirasjon er viktig. Vi markedsfører derfor fisk i kundeaviser, og lavpriskjeden vår Extra har lagt fisk som et fast produkt i kampanjen «Billig middag», legger Kristiansen til.

– Ett attraktivt fisketilbud

Det siste året har Spar vokst med 11,7 prosent i volum totalt sett på fersk og fryst sjømat.

– Vi skal alltid ha minst ett attraktivt fisketilbud hver uke i kundeavisen i Spar. Videre jobber vi hele tiden for å ha et fristende og attraktivt sortiment. Vi skal ha flere varianter som er i sesong. Produktene skal også være enkle å håndtere, slik at det skal være et godt valg også for de som er «på farten» og har mindre tid til matlaging, sier kommunikasjonssjef Anette Grønby Rein i Kjøpmannshuset.

Rema 1000 har ikke besvart Dagligvarehandelens henvendelse.

Foto Mål: Butikksjef Edvard Børresen på Eurospar Brumunddal ønsker å øke sjømatsalget uke for uke.

Eurospar Brumunddal: – Bygg opp en disk til ukedager og helg

På Eurospar Brumunddal har de ansatte økt fokuset på sjømat.

– Hittil i år har vi en økning på 35 prosent på sjømat, mens butikken har en generell økning på 8 prosent. Vi øker altså omsetningen på sjømat betydelig mer enn butikken generelt, sier butikksjef Edvard Børresen.

Eksponerer fisk

Eurospar-butikken har hittil i år solgt mest torsk, men også mye laks, reker, blåskjell og hummer.

– Stort sett vet ikke kundene hva de skal ha når de handler. Da er det opp til oss i butikken å bestemme hva kundene kjøper. Vi henger opp plakater i butikken og på utsiden og legger ut bilder på sosiale medier. Vi har også en del lokale tilbud som frister kundene. Vi har fiskedisk med volum, og hvis vi får inn et stort parti, lager vi en eksponering tidlig i handlerunden slik at kundene raskt bestemmer seg for fisk til middag, sier Børresen.

Eurospar-butikksjefen forteller at de selger mer torsk og laks i ukedagene. Til helgene selger de mer av reker, blåskjell og hummer.

– Det er veldig viktig å bygge opp en disk som er tilpasset ukedagene og helgene. Det går for eksempel ikke så mye hummer på en mandag som på en fredag.

God kvalitet

Hva er det viktigste for kundene når de handler sjømat?

– Det er at vi ansatte har kunnskap til å gi råd og hjelpe dem. Det er også viktig med god kvalitet. Vi har gode varer til gode priser, sier Børresen, som har som mål å øke sjømatsalget uke for uke.

Powered by Labrador CMS