Butikk i praksis

Ønsker selvbetjent: Coops erfaring er at mange kunder ønsker selvbetjeningskasser fremfor de betjente kassene. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen, NTB

Flere scanner selv

Coop Norge opplever en god økning i bruken av selvscanningsløsninger. Extra Raveien forteller at de likevel ikke opplever noen økning i antall anmeldte tyverier.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge tall fra Coop har selvscanning gått fra å stå for 30 prosent av omsetningen i 2019 til litt over 40 prosent i dag.

– Ser vi på antall kunder er denne andelen økt fra cirka 38 prosent til rundt 49 prosent av kundene. Våre erfaringer viser at mange kunder ønsker selvbetjeningskasser fremfor de betjente kassene, skriver kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop i en e-post til Dagligvarehandelen.

Tilstedeværende kundevert viktig

Selvscanningsløsningen er basert på tillit. Coop har ikke nasjonale tall for antall anmeldelser med og uten selvscanning, da dette gjøres lokalt fra det enkelte samvirkelaget.

– Kunder med uærlige hensikter vil det alltid være, og vi kan ikke utelukke tyveri ved selvbetjente løsninger. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre løsninger for å føre kontroll med selvbetjente løsninger. Først og fremst er tilstedeværende kundevert det aller viktigste forebyggende tiltaket i selvbetjent kasse, sier Verlo Alisøy.

Topp ti produkter som i mars i år gikk gjennom selvscanningen var agurk, Freia Kvikk Lunsj 4-pk, banan, appelsin, Coop kjøttdeig, Tine lettmelk 1 prosent, Tine lettmelk 0,5 prosent, avokado modnet 2-pk, Freia melkesjokolade 200 gram og Pepsi Max 0,5 liter.

– Da vi først begynte med selvbetjente kasser, var det hovedsakelig småhandel som ble gjort her. Etter hvert har selvbetjente kasser blitt mer og mer vanlig, og vi ser at kundene også gjør «vanlig» handel i disse kassene. Det betyr at produktene som oftest går gjennom selvbetjeningskassene er mange av de samme som i de betjente kassene.

Ubevisste feil

Ifølge Coops kommunikasjonsrådgiver hender det at kunder gjør ubevisste feil i de selvbetjente kassene, men de har ikke tall på hvor ofte dette skjer.

– Ubevisste feil skjer i hovedsak på varer som mangler strekkode, som for eksempel bakervarer, frukt og grønt og andre vektvarer. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre løsningen, og ikke minst har kundeverten en viktig rolle med å veilede kundene og sikre at kunden får en god brukeropplevelse og forståelse for bruk av løsningen.

– Høy selvbetjeningsandel

Butikksjef Jeanette Syversen ved Extra Raveien i Ås opplever at et økende antall kunder bruker selvbetjente kasser.

– Vi ligger på en meget høy selvbetjeningsandel. Vi ser likevel ikke en økning i antall anmeldte tyverier hos oss. Dette kan ha noe å gjøre med at vi hindrer tyveri ved å ha kundeverter ved kassene, sier Syversen, som forteller at alt fra stykkprodukter til ukeshandel og helgehandel går gjennom selvbetjeningskassene.

De ansatte opplever også at kunder kan taste feil på bakervarer og lignende.

– Vi følger ofte nøye med når ungdommer kommer innom. Vi bryter inn om de slår feil og forteller om konsekvensene av feiltasting. Noen har for eksempel tastet feil på sixpack, og tastet inn én øl istedenfor hele pakken. Vi følger med både fra kasse og med kundevert.

Powered by Labrador CMS