Butikk i praksis

Foredrag: Under Merkurs regionsamling holdt Merkur-konsulent Hallvard Christenson foredraget «Jeg får ikke gjort det jeg hadde planer om». Illustrasjonsfoto: Are Knudsen

Frigjør tid til de viktige oppgavene

Under Merkurs regionsamling i november holdt Merkur-konsulent Hallvard Christenson et foredrag om påstanden «Jeg får ikke gjort det jeg hadde planer om». Her gir han sine beste tips til hvordan du skal klare det.

Publisert Sist oppdatert

Under foredraget ba Merkur-konsulenten deltakerne om å rekke opp hånden hvis de kjente seg igjen i påstanden «Jeg får ikke gjort det jeg hadde planer om». Ifølge Christenson var det mange som kjente seg igjen i påstanden.

– Hovedmålsettingen vår var å få frem en erkjennelse om at dette vil jeg gjøre noe med, og gi gode innspill på hvordan. Ved å være flink til å prioritere og planlegge tar du ut butikkens potensial. Å drive butikk er en krevende oppgave med alt fra å være bedriftsleder til ryddehjelp. Vår erfaring er at det er mange kjøpmenn som har fokus på det interne og det kortsiktige. Hvis en kjøpmann ser for kortsiktig, blir dette ofte «brannslukning» dag for dag, mener Christenson.

Prioritering: Merkur-konsulent Hallvard Christenson mener nøkkelen til å klare det du har planlagt er egenorganisering og prioriteringer mot mål.

– Ond sirkel

Merkur-konsulenten mener det er viktig at de kjøpmenn som ikke får gjort det de hadde planer om, endrer fokus til å tenke over hvordan butikken skal være om for eksempel to til tre år.

– En kjøpmann som ikke får realisert sine planer tar ikke ut potensialet til butikken. De ansatte har kortsiktig fokus og familien til kjøpmannen blir salderingsposten med lange dager og helger hvis kjøpmannen ikke planlegger og prioriterer godt nok.

– Dette kan bli en ond sirkel. Det er veldig viktig å være bevisst på hva man vil. Se for deg din drømmebutikk og hva du må ha på plass for at dette skal fungere. Det er utrolig viktig, og i tillegg bør kjøpmannen oppsummere det inn i en enkel forretningsplan.

– Hvis man først kommer inn i en ond sirkel, er det vanskelig å komme ut av den?

– Ja, det er det. Målet med foredraget var at de som har problemer må gjøre noe med det. Jeg fikk flere kommentarer etter foredraget om at mange skulle arbeide videre med dette. Det er en god start til å ta grep og lykkes med forandringen.

– Kan ikke si ja til alt

Christenson mener stikkordet for å klare det du har planlagt er god egenorganisering og prioriteringer mot mål.

– I hverdagen må du ta mange valg. Hvis du vet hva du vil og vet hva du skal gjøre for å nå målet, er det lettere å ta kloke valg for deg og butikken. Du kan ikke si ja til alt, og du må si nei til ting som ikke er viktig og som ikke haster. Hvis det for eksempel er et område du har valgt å satse på i butikken, takker du ja til de oppgavene som forbedrer dette og nei til det som ikke vil hjelpe deg til å nå målet ditt, sier han og legger til at det er lettere å lykkes med forandringen sammen med eksterne, slik som driftsleder i kjeden, butikken sitt styre eller en Merkur-konsulent.

– Merkur tilbyr kostnadsfritt Omstillingsprosjekt og Utviklingsprogram for butikker som vil noe mer eller har problemer. Ved å arbeide sammen med en tredje person i butikken skaper vi en mer forpliktende arena som gjør at det tar kortere tid og at det er større sjanse til å lykkes med å bli flinkere på gjennomføring.

Haster?

Eksempel: Et verktøy Christenson selv har brukt i sitt arbeid er denne rutete firkanten. Her med et eksempel.

Et verktøy Christenson selv har brukt i sitt arbeid er figuren «Prioritering av oppgave» (se bilde). Kjøpmannen må ha oversikt over hva som er viktig i forhold til å nå sine mål og tidsfrister.

– Noen oppgaver haster mer enn andre. En butikksjef bør stille seg spørsmål om oppgaven haster eller er viktig for å nå hovedmålet til butikken. Svarer man ja, gjør man noe med det, og svarer man nei, kan oppgaven vente.

Powered by Labrador CMS