Butikk i praksis

Økende betydning: Sosiale medier blir et stadig viktigere verktøy for butikker dersom det brukes riktig, sier Thomas Moen i Moen & Co. Illustrasjon: Justin Sullivan, Getty Images

Hvordan få kundene til å like og følge deg

Under Merkurs regionsamling i starten av november holdt Thomas Moen et foredrag om samspillet mellom kundene og butikken din.

Publisert Sist oppdatert
Moen mener butikkene enten bør satse fullt og helt ved å bruke Instagram aktivt og oppdatere med innhold ukentlig, eller holde seg helt unna.

Sosiale medier blir et stadig viktigere verktøy for butikker dersom de brukes riktig. Under en regionsamling i Merkur kom Moen med eksempler og tips til hvordan butikkene kan bruke sosiale medier.

– Oppdraget mitt var å snakke med lokalbutikker om hvordan de skal tenke rundt sosiale medier. Anbefalingen var primært å bruke Instagram, for dette er en viktig kanal for butikken å kommunisere med kundene sine gjennom, sier Thomas Moen i Moen & Co, som er et mediebyrå som hjelper små nettbutikker å vokse.

Styrke å være lokal

Foto Thomas Moen.

– Av butikkene som var med på samlingen, fant jeg mange kontoer som sist var oppdatert for ett til to år siden. Dette oppleves mer negativt enn positivt for kundene, sier Moen, som mener det er en styrke å være lokal i sosiale medier.

– Er dagligvarebutikkene flinke til å bruke sosiale medier i dag?

– Nei, det synes jeg ikke. Butikkene har en lang vei å gå. Mange jeg pratet med føler også at hovedkontoret som representerer kjeden, ofte gjør det vanskelig, og da kan det virke skummelt for butikken, forklarer Moen, som forteller at en grei start er å bruke én til to timer i uken på sosiale medier.

– Snakk som mennesker

Ifølge Moen skal butikkene bygge en tettere relasjon til kundene gjennom sosiale medier. Han mener det er viktig at butikkene ikke ser ut som logoer og snakker som logoer, men heller snakker til kundene som mennesker gjennom sosiale medier.

– Innleggene som fikk best respons på Instagram, var de som var menneskelige. Spill gjerne på humor, underholdning, vis personlighet og vær nyttig. Det forventes også i større grad at man legger ut videoer og har livesendinger. Butikkene kan for eksempel prøve seg på en livesending hvis de har en nyåpning eller gjenåpning.

Kommer oftere?

Moen mener sjansen for at kundene kommer tilbake, øker dersom butikkene bruker sosiale medier riktig.

– Det kan gjøre at kundene kanskje kommer oftere, de blir mer lojale og snakker mer positivt om butikken. Dette betyr alt. For å få kundene til å handle igjen og igjen, må man finne en god måte å bygge en god relasjon på.

– Hva kan butikkene gjøre for å få følgere?

– Jeg tror det handler om å tenke én og én. Jeg ville brukt butikken og kassene til dette. Skal du for eksempel ha en plakat i butikken, kan det være «følg oss på Instagram og få de beste prisene på fredagstilbudet». Da får kun de som følger deg på Instagram, tilbudet.

Powered by Labrador CMS