Butikk i praksis

Sjekker varebeholdningen: Når det er tomt i hyllen, kan butikksjef Patrik Dellby hos Kiwi Ullevål sjekke varebeholdningen og ordne nye bestillinger med noen tastetrykk.

Kjapp, enkel og håndholdt

– Det er hyggelig å kunne svare kunden med det samme om varen er utsolgt fra leverandør eller om den kommer i morgen, sier butikksjef Patrik Dellby hos Kiwi Ullevål i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Patrik Dellby viser oss den håndholdte terminalen som har blitt et uunnværlig hjelpemiddel siden den erstattet en eldre variant for noen få år siden. Her ligger all informasjon som gjør det mulig å bestille varer, endre priser, se når varene kommer til butikken, hva som er utsolgt, salgshistorikk og flere andre funksjoner som letter arbeidet for Dellby og medarbeiderne i butikkhverdagen.

Enklere og raskere

Det er medarbeiderne ute på gulvet som til enhver tid bruker de tre terminalene butikken har til rådighet. Zebra-terminalen er litt større enn en mobiltelefon og inneholder blant annet apper som NG-flyt, Store Manager (åpning av kasser, påfyll av mynt og sedler), ukeplanlegger, registrering av trumf-kunder, Mobil Axess (skrive ut prisplakater og etiketter og omprising av varer), samt driftsoppfølging.

– Vi har hatt Zebra i et par års tid. Kjeden jobbet lenge med løsningen før den ble tatt i bruk. Tidligere brukte vi en Motorola håndterminal, men den var veldig treg. Fordelen med Zebra er særlig at den er kjapp. Når man skanner en vare, får man opp informasjonen veldig raskt, fremholder Dellby.

Effektiv varetelling

Det som særlig skiller en håndholdt terminal fra andre typer mobiler og nettbrett, er nettopp en god skanner, som er essensiell for det meste man jobber med i butikken. Å sjekke beholdningen av en vare raskt er bare en av dem.

– Før stod vi med en bunke papirer når det var varemottak. Nå kan vi skanne både paller og enkeltprodukter som kommer inn. Vi har også rullerende varetelling i butikken der vi i løpet av ett år har gjennomgått alle hyller to til tre ganger. Den håndholdte terminalen er uunnværlig til dette, understreker Dellby.

Har man satt opp en eksponering i butikken, kan man også enkelt og greit skanne varen og skrive ut en prisplakat rett fra terminalen.

– Neste gang man kommer inn på kontoret, så ligger den der ferdig, konstaterer butikksjefen fornøyd.

Bestiller fort og greit

Dellby husker godt fra noen år tilbake hvordan han måtte fakse inn bestillingene av frukt og grønt.

– Når en side hadde falt ut, stod man der plutselig uten enkelte produkter. Nå er det utrolig lett å bestille varer med håndterminalen, konstaterer butikksjefen, som også kan legge inn bestillinger frem i tid når han først er i gang.

– Står du ved smågodtet og skal bestille nye varer, kan du samtidig legge inn en bestilling om en måned, i fall vi skulle glemme det. Det er svært praktisk, synes han.

Oppdaterer priser

Oppdatering av prisene på de elektroniske hylleforkantene har også blitt enklere.

– Før hadde vi en egen håndholdt terminal bare for å endre prisene. Det er veldig smart å ha denne funksjonen integrert i Zebra. Ikke noe er mer frustrerende for kunden enn at varen ikke er priset, eller er feilpriset. Alt som kan gjøre det lettere for oss, er viktig, synes han.

Hver fjortende dag har Dellby møte med driftssjefen, og da sjekkes det om det er noen avvik som kan lukkes.

– I driftsoppfølgingsappen på den håndholdte terminalen ligger alt av informasjon, enten det skal tas en HMS- eller koronarunde eller det er avvik etter el-tilsyn som må ordnes. Alle spørsmål kommer opp der, og så kan avviket lukkes når det er i orden, sier Dellby.

Mindre matsvinn

– Er det noen funksjoner eller informasjon som kan gjøre terminalen enda mer anvendelig?

– Det man kan tenke seg, er at det kommer inn mer spesifikk informasjon om handlemønsteret i butikken, og at det blir enklere å se den. Blir vi flinkere til å anvende slik informasjonen, kan det være et godt hjelpemiddel for å minske matsvinn, tror Dellby og forklarer nærmere:

– Hos oss har vi for eksempel mest lunsjkunder, og selger ikke så mye fisk og grillvarer. Med bedre informasjon kan vi snu oss rundt fort og effektivt og justere sortiment av dette litt ned. Effektivitet er viktig; det koster å få varer som ikke selges.

Powered by Labrador CMS