Butikk i praksis

Viktig: Ferskvaresjef Ole Christian Kvile Nordheim på Coop Mega Aker Brygge forteller at deres fiskedisk er svært viktig for butikken.

– Viktig å ha knallbra fisk

Sjømatavdelingen er svært viktig for Coop Mega Aker Brygge i Oslo. Her deler ferskvaresjef Ole Christian Kvile Nordheim sine beste tips for å få en lekker og optimal fiskedisk.

Publisert Sist oppdatert

– Vi holder til på Aker Brygge, og fisk og skalldyr er noe vi må være gode på. Om sommeren kan vi selge 200 kilo reker om dagen. Vår fiskedisk er veldig viktig for oss, og når det gjelder fisk, er det absolutt viktigste at den alltid er fersk og at ferskvarelinjen er fin, sier Kvile Nordheim.

Nedgang i fiskesalget

Han er selv slakter, og hans store matkjærlighet er kjøtt. Likevel synes han det er gøy å holde på med fisk.

– Sjømatavdelingen er superviktig for butikken. På grunn av koronaen går fiskesalget veldig opp og ned. Vanligvis har vi mange kunder som kjøper reker og setter seg på brygga og følger med på Nesoddbåten. Disse kundene har vi ikke nå. Salget har gått litt ned, men vi jobber hardt for å få det opp.

Da Dagligvarehandelen var på besøk på Coop Mega-butikken, hadde de 30 prosent rabatt på all sjømat. Det bidrar til å øke salget, mener ferskvaresjefen.

– Fisk er dyrt i Norge. Med en gang det blir tilbud på det, blir kundene glade. Nå er skreien i sesong, og det er en dyr fisk, så tilbud bidrar til mye mer salg. Du får lavere brutto, men en høyere andel i fiskeavdelingen.

Foto Kundetilpasset: Hva du bør ha i fiskedisken avhenger blant annet av geografisk tilknytning og hvilke typer mennesker som bor i området, mener Kvile Nordheim.

Pynt og farger

– Hva slags fisk selger dere mest av?

– Vi har mange utenlandske kunder fra blant annet Asia og Sør-Europa, og selger mye av middelhavsfiskene sardiner og dorade. I tillegg selger vi mye av laks i skiver, torsk og torskefilet. Sei er også en vinner i Norge – kundene elsker sei og skalldyr.

– Hva bør butikkene ha i fiskedisken?

– Jeg har arbeidet i mange dagligvarebutikker, og svaret på det spørsmålet er avhengig av geografisk tilknytning og hvilke typer mennesker som bor i området. Hvis det for eksempel bor mange pensjonister i området, selger man mye av lettsaltet torsk og laks i skiver. Hvis du har en butikk på Oslo vest, selger du mye mer skalldyr, hummer og østers. Men uansett må butikken alltid ha et utvalgt av alt. En bugnende fiskedisk selger bedre enn en flat og kjedelig fiskedisk, mener Kvile Nordheim.

– Er det noe tilbehør man bør ha?

– Pynt og farger er alltid fint. Jeg personlig er veldig glad i at man ser fisken. Den skal tale for seg. I Coop Mega bruker vi mye sjøgress for å få kontraster. Det er også lurt å ha noe marinert, fiskeburgere og spesialiteter i disken, tipser ferskvaresjefen, som forteller at de får mye skryt for fiskedisken av sine kunder.

Folkelig

Han understreker viktigheten av å ha et godt utvalg, slik at det finnes noe for alle i fiskedisken.

– Hos oss er fiskedisken det første du ser i ferskvarelinjen. Hvis den er kjip, frister det ikke til å følge linjen bortover. Det er veldig viktig med en lekker fiskedisk, for du selger som regel mer fisk enn kjøtt. Det er viktig å ha knallbra fisk. Vi får inn fersk fisk hver eneste dag. Men disken kan gjerne være folkelig, og må ikke bare bestå av fancy produkter.

– Er det noen typiske feil butikken kan gjøre i disken?

– Det er mye risiko knyttet til fiskedisken, som for eksempel med fisk og skalldyr. En feil en butikk kan gjøre er å kombinere fisk og skalldyr. Hvis noen er allergisk mot skalldyr, kan dette gi store konsekvenser. Derfor er det viktig å skille det, sier Ole Christian Kvile Nordheim, som forteller at deres daglige mål er å selge mer fisk enn dagen før.

Powered by Labrador CMS