Butikk i praksis

Coop er opptatt av å gi kundene større variasjon innenfor sjømat.

30.000 nye fiskekunder

I fjor omsatte Coop fisk for over 1,1 milliarder kroner. I 2021 økte Meny salget av fersk fisk med 20 prosent i forhold til 2020.

Publisert Sist oppdatert

Coop ønsker å nå den signerte intensjonsavtalen om å øke konsumet med 20 prosent innen 2025.

– Vi har derfor utviklet nye produkter, jobbet med kvalitet og forsøkt å forstå hvordan vi skal få kundene til å spise mer fisk og handle mer ved å bruke vår unike kundeinnsikt, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

– Suksess

Ifølge Kristiansen er forbrukeren opptatt av pris i denne kategorien. De fleste synes at fisk er dyrt.

– Derfor har vi vært opptatt av å gi kundene større variasjon i utvalget innenfor sjømat. Pris har vært viktig, men også ulike pakningsstørrelser tilpasset ulike behov har vært viktige for å tilfredsstille kundene. Dette har vært en suksess; vi har fått nærmere 30.000 nye kunder inn i kategorien fisk. Dette er vi godt fornøyde med, sier Kristiansen, som forteller at reker er deres største produkt. Coop solgte reker alene for over 100 millioner kroner i fjor.

Eksotisk fisk og skalldyr

Assisterende ferskvaresjef og fiskeansvarlig Tatiana Bezhenar hos Coop Mega Harbitz Torg i Oslo er opptatt av fisk og sjømat, og synes det er viktig å ha gode, ferske produkter.

– Min interesse for fisk og sjømat kom da jeg flyttet til Norge fra Russland i 2000. Jeg liker å prate med kundene og gi mine anbefalinger, og så kommer salget etter det. Hvis man viser interesse, anbefaler produkter og deler oppskrifter, kommer kundene tilbake.

Assisterende ferskvaresjef og fiskeansvarlig Tatiana Bezhenar hos Coop Mega Harbitz Torg.

Ifølge Tatiana selger butikken mye eksotisk fisk og skalldyr. Mandager og tirsdager er ofte rolige dager, mens kundene strømmer til for å kjøpe fisk når man kommer til helgen.

– Inn mot helgene bestiller jeg dobbelt så mye varer. Da prøver jeg også å variere fisketypene. Vi ser at kundene tør å prøve noe nytt og ofte kjøper inn til flere middager, og vi har fått tilbakemeldinger om at kundene har begynt å spise mer fisk etter at vi kom til Harbitz Torg for snart to år siden.

Tatianas beste tips til å øke salget:

  1. Snakk med kundene om utvalget du har.
  2. Er kunden usikker, må du anbefale produkter.
  3. Pakk ned fisken på en delikat måte. Da ser den bra ut når kunden kommer hjem.
  4. Ha tilbud og smaksprøver. – Jeg liker å lage gode, enkle sauser som kundene kan smake på. Det er viktig å ikke gjøre det for komplisert, sier Tatiana.

Økte fiskesalget

Ifølge Lars Gerhardsen, som er ansvarlig for fisk og sjømat i Meny, går fiskesalget fortsatt svært bra for kjeden.

– Vi heier jo på både variasjon, gode råvarer og sunnhet. I 2021 økte vi salget av fersk fisk med 20 prosent i forhold til 2020, som også var et svært godt fiskeår. Økningen tilsvarer én million flere fiskemiddager til det norske folk.

Når det dreier seg om fersk fisk, selger Meny mest laks, så ørret og deretter torsk i ulike varianter som skrei og lutefisk.

– Vi selger også mye skalldyr og skjell, og har også her en betydelig salgsøkning fra i fjor.

Gerhardsen har flere tips som kan bidra til å øke fiskesalget.

– Det er viktig å ha dyktige ansatte i fiskedisken, og i tillegg bruke andre kanaler til å spre inspirasjon, enkle serveringstips og gode oppskrifter. Ellers tror vi på jevnlig markedsføring, faste konsepter og gode priser, slik som «Fisketirsdag» med 30 prosent rabatt på fersk fisk og «Skalldyrhelg».

Powered by Labrador CMS