Butikk i praksis

Runa Haug Khoury er toppsjef i Aion. I fjor vår fikk selskapet Meny som kunde.

Aion vil levere sirkulerbare produkter til dagligvarebransjen

Aion vil hjelpe bransjen med å nå sine klimamål. I tiden fremover ønsker selskapet å levere sirkulerbare produkter som kurver, paller og lastbærere til dagligvarehandelen.

Publisert Sist oppdatert

Aion er et nystartet teknologi- og bærekraftselskap under Aker som arbeider med å resirkulere plastavfall til nye sirkulære produkter. Aion er i full gang med å bygge teknologiplattformen Aion Loop, der selskapet kan spore plasten og dokumentere miljøeffekten for sine kunder.

– Vi ser et enormt uforløst potensial for sporbar sirkularitet på plast i handelens verdikjede og i kjedenes daglige drift. Vi går forbi resirkulering og rett på sirkularitet. Mulige produkter for full sirkularitet er kurver, brett, vogner, paller, brødbokser, drikkepaller og alle typer lastbærere, sier Runa Haug Khoury, som er toppsjefen i Aker Biomarines nyeste satsing.

Fakta: Aion
  • Et nystartet teknologi- og bærekraftselskap
  • Toppsjef er Runa Haug Khoury
  • Sirkularitet betyr å ta vare på og bruke produkter som allerede eksisterer så lenge som mulig.
  • Kunder: McDonalds, Meny, Jacobs, Sodexo, Oslo kommune og industriselskaper internt i Aker.
  • Produserer serveringsbrett, kurver, paller og andre lastbærere til kundene, i tillegg til materialhåndtering av plastavfall inn i nye sirkulære verdikjeder.

– Inspirerende

I fjor vår fikk Aion Meny på kundelisten. Ifølge Haug Khoury, har kjeden som mål å benytte 100 prosent gjenvunnet materiale i sine kurver.

– Det har vært veldig inspirerende å jobbe med Meny for å hjelpe dem å nå sine miljømål. Vi har tegnet en 100 prosent gjenvinnbar kurv som vi skal sette i produksjon på et norsk støperi på Østlandet. Vi er i tillegg i god dialog med resten av Norgesgruppen og flere andre aktører innenfor norsk dagligvare, sier toppsjefen i Aion, som forteller at de opplever at bransjen har en stor iver og ambisjon om å få til noe på plastsirkularitet.

Internasjonale ambisjoner

I tiden fremover ønsker Aion å levere produkter som kurver, paller og lastbærere til dagligvarebransjen.

– Målet vårt for kunder i dagligvarehandelen er reduksjon i avfallet, mindre plastforbruk og CO2-besparelse. Vi sikrer digital sporbarhet i hele det sirkulære løpet, som gir en trygghetsgaranti på at dette faktisk er gjenvunnet materiale som brukes i hele sløyfen. I vårt første år har vi fått kunder som Meny, Jacobs og McDonalds, og vi er i dialog med andre aktører. Vi har internasjonale ambisjoner og håper at vi kan ta med norske aktører som gode eksempler å vise frem.

– Et godt materiale

Ifølge tall fra Aion, er det kun 15 prosent av plastavfallet som blir resirkulert i dag. Hvert år blir det produsert 282 millioner tonn plastavfall.

– Plast blir definitivt resirkulert for lite. Plast er et godt materiale. Det er lett, gjenvinnbart og funksjonelt. Det som gjelder, er å gjenbruke plasten i stedet for å lage nytt. Jeg tror dette er en lettelse å høre for våre kunder, sier Runa Haug Khoury.

– Hos Jacobs og Meny har vi tatt imot deres gamle kurver i retur. Det trenger ikke å være kurver som vi har laget. Plastmaterialet skal forbli i verdikjeden til kundene, slik at ødelagte kurver fra for eksempel Meny kan brukes til å lage nye kurver. De sirkulære produktene vi lager av gjenvunnet materiale skal være like gode som de originale. Design for gjenvinning er en viktig del av kjernekompetansen i Aion, vi komprimerer aldri på kvalitet – tvert imot. Jeg tror aldri noen har lagt så mye kjærlighet i en handlekurv før, som den sirkulære 27-literen vi tar til markedet nå.

Powered by Labrador CMS