Butikk i praksis

Når Rema 1000 oppgraderer butikker med nytt lys, har kjeden som mål å blant annet redusere utslipp.

– Dårlig lys kan bety mindre salg

Hvor viktig er lyssettingen i butikken? Her svarer Rema 1000, Kiwi, Coop og Meny om hvordan de tenker når de installerer lys i butikkene sine.

Publisert Sist oppdatert

Når Rema 1000 monterer lys i sine butikker, har de to hovedfokus, i tillegg til energieffektivisering: det første er at kundene får en god handleopplevelse, og det andre er at varene blir presentert på en god måte, slik at kjøpmannen selger mest mulig varer.

– Redusere utslipp

– Når vi oppgraderer butikker med nytt lys, har vi også som mål å redusere utslipp. I 2020 halverte vi strømforbruket på lys ved å bytte til led-belysning i 630 butikker. Kundene skal bli fornøyde når de er i butikken vår. Samtidig er det våre kjøpmenn som må betale for driften av lyset. Derfor er det viktig at det bruker lite strøm for å gi oss det vi forventer av lys. Dersom vi skal ha så lave priser som mulig, må vi ha lavest mulig kostander, sier teknisk sjef Geir Bastiansen i Rema 1000 Norge.

Bastiansen forteller at de bruker grunnbelysning over hele butikken, i tillegg til spotbelysning der de vil fremheve varer.

– Vi bruker for eksempel spotbelysning i frukt- og grøntavdelingen og i brødavdelingen. Spotbelysningen vi monterer er av høy kvalitet. Dagslys har en CRI-verdi (mål på fargegjengivelse, red. anm.) på 100, og våre spottere har en CRI-verdi på 94 eller høyere. Det betyr at spotbelysningen er veldig nær daglyset, slik at vi får frem alle fargene. Vi skal ikke lage falske farger i butikken, men få frem fargene som faktisk er der, sier Bastiansen, som forteller at det er viktig å ha lys på alle varene.

Godt lys, godt salg

– Hvor viktig er det å ha riktig lys?

– Det er veldig viktig for oss at kundene reagerer positivt på det de ser. Hvis ikke vi kan presentere varene godt nok, er det ikke sikkert at salget blir sånn som vi ønsker. Dårlig lys kan bety mindre salg.

God atmosfære

Ifølge byggteknisk prosjektleder Ian Johan Ova i Meny, er det viktig å identifisere hvilke lyssettinger som selger mest varer.

– Vårt hovedfokus er å skape en god atmosfære i butikkene, samt å sikre at varene kommer godt frem. Det innebærer blant annet å få frem de naturlige fargene til de ulike varegruppene. Et annet fokus er å hele tiden ta i bruk det nyeste innenfor lysteknologi, både for å begrense energiforbruket og samtidig gi den beste butikkopplevelsen.

Kundevennlig lys

For Kiwis del er det viktig å ha allmenn belysning gjennom hele butikken.

– Vi har prøvd å etterleve et lys som er kundevennlig. Lyset i butikkene skal ikke påvirke svaksynte eller de som har problemer med lysforhold. Vi har veldig lite spotbelysning ute i våre butikker – kun i frukt- og grøntavdelingen, sier butikkutviklingssjef Jan Eilif Johansen i Kiwi.

– Hvorfor har dere en annen belysning i frukt- og grøntavdelingen?

– I denne avdelingen har vi en del uemballerte varer som det er viktig å ha et annet lys på. Vi kjører et varmt lys gjennom hele butikken, og litt varmere lys over frukt- og grøntavdelingen.

I flere år har kjeden testet ulike lys i sine butikker for å finne det lyset som tilfredsstiller flest kunder.

– Lys er viktig for kundene. Vi er opptatt av å ha lik belysning i hele butikken, uten noen mørke felter. Vi skal ha det enkelt og greit, sier Johansen.

Effektbelysning

I Coop lager kjeden en skreddersydd og tilpasset lysplan til lokalet og konseptet.

– Det gjøres med tanke på innredning, varer, kundestrøm og ønsket kommunikasjon i butikken. Det er viktig med god lysmengde rundt inngangen og kasseområdet. Det er belysningsløsninger i butikk som skaper en god handleopplevelse, sier etableringssjef Lena Høgsveen Jensen i Coop Norge.

I Coops butikker bruker de effektbelysning på de ulike konseptenes signaturvarer, som frukt og grønt, brød, ferskvare, faghandel og andre viktige varegrupper.

– Det legges vekt på lysets egenskaper og mengde for å skape det ekstra utrykket rundt utvalgte varer og områder.

Viktig salgsfremmer

– Hvordan kan lys påvirke salget?

– Belysning er en viktig salgsfremmer. Det er viktig med en gjennomtenkt belysningsløsning som forsterker de områder og produkter man ønsker.

– Er det noen feller man kan gå i?

– Det kan være for mye eller for lite lysmengde i butikk, feil fargetemperatur og fargegjengivelse kan gi en uheldig opplevelse og fremstilling av varer og butikken, mener Høgsveen Jensen.

Powered by Labrador CMS