Butikk i praksis

– Emv et stort konkurransefortrinn

Tom Kristian Strand driver Extra i Stabburveien utenfor Fredrikstad. Med en andel egne merkevarer på 30,1 prosent, ligger han godt over snittet i kjeden. Og det mener han er god butikk. – Kundene sier de er godt fornøyde, og da er dette en riktig satsing, synes han.

Publisert Sist oppdatert

Det er under ett år siden butikken åpnet.

– Nå jobber vi for å få flere kunder, og for å få våre kunder til å skryte av oss til andre. I løpet av tre år tar vi sikte på å passere 50 millioner i omsetning. Våre egne merker skal bidra til dette. De er et viktig konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene, sier kjøpmannen.

Finnes overalt

En runde i butikken viser at de egne merkene Coop, X-tra, Smak og Änglamark til dels har dominerende posisjoner i en rekke varegrupper.

Hvilken andel emv har i de enkelte varegruppene, har ikke Strand tall for på stående fot. Men det er tydelig at andelen på hermetikk er svært høy. Bønner, hakkede tomater og linser bærer navnene til Coop, X-tra og Änglamark. Det samme gjelder fryste grønnsaker, der bare noen få produkter er merket Findus.

– Hva med ferskvarer?

– På fisk er det en høy andel av både Coop- og X-tra-produkter. På hvitt kjøtt er det noen innslag fra Den Stolte Hane, mens Coop dominerer i kjøttdisken, supplert med noen produkter fra Gilde.

Brødhyllen domineres av varer fra Goman, mens Røra dominerer i syltetøyhylla. I kategorien juice finner vi bare produkter fra X-tra, Coop og Smak, det siste er kjedens «premium brand».

Fornøyde kunder

– Du er ikke redd for å gå i «Lidl-fella?

– Det er klart vi må ha mange av de store merkevarene. Det er en rekke kunder som bare vil vaske tøy i Omo, og som bytter butikk om de ikke får dette produktet. På samme måte er det kunder som har sterke preferanser innenfor mange varegrupper, som sjokolade, potetgull, rengjøringsmidler og så videre. Vi må ha det utvalget som dekker behovet.

– Men er kundene fornøyde med emv-produktene?

– Ja, og det får vi mange tilbakemeldinger på. Det er jo vanlig at man får tilbakemelding når noe er dårlig. Men vi får en strøm av henvendelser om at våre egne produkter er gode. Så jeg føler meg trygg på at vi har en god miks av gode og rimelige produkter. Og det sier jo sitt at vi har tatt 42 millioner i omsetning fra konkurrentene.

– Bruker du selv kjedens egne produkter?

– Ja, i min husholdning har vi utstrakt bruk av disse. Og jeg kan skrive under på at kvaliteten er veldig god. Coop har for øvrig gjort en flott jobb med å utvikle designet på de egne merkene, sier Strand.

God butikk

Strand er ikke i tvil om at inntjeningen på egne merkevarer er god.

– På enkelte har jeg bedre inntjening enn på tilsvarende merkevarer. Det kan riktignok hende at vi taper penger på X-tra-produkter. Dette er bevisst, da det er vårt svært billige «fighting brand», og vi skal vise at vi har det billigste produktet i kategorien. Men jevnt over har vi solid inntjening.

At prisene øker rekordartet og at grensene igjen er åpne, mener han gjør de egne merkene ytterligere relevante.

– 12. mars 2020 jobbet jeg i en annen Extra-butikk. Der fikk vi en omsetningsøkning på 70 prosent da landet stengte ned. Nå er normalsituasjonen tilbake. Grensehandelen i august var høyere enn den var i august 2019. Det er klart pris er et viktig parameter for å demme opp mot butikkene en snau halvtime unna. Her spiller Coops egne merker en vesentlig rolle.

Tom Kristian Strand prioriterer kjedens merker innenfor de grenser planogrammet gir. Han bruker dem aktivt på kampanjeplasser som torg og endereoler, og utnytter dem i Coops «2 for»-kampanje.

Vind i emv-seilene

Ole Sigurd Snekvik, leder for Konseptutvikling emv i Coop Norge, viser til at kjedens fire største merker innenfor emv, X-tra, Coop, Änglamark og Smak, har hatt en pen økning i den senere tid.

– Hvilket av disse har størst andel av omsetningen?

– Coop-serien er vår største serie. Her tilbyr vi et stort utvalg produkter til alle anledninger, til en bra kvalitet og pris. Her finner kundene våre alle typer produkter innenfor tørrvarer, frukt og grønt og ferskvarer.

– Hvordan har andelen emv utviklet seg de siste seks månedene?

– Emv-verdiandel har steget jevnt de siste seks månedene og var på 24 prosent i både juli, august og september i år.

– Satses det bevisst på å prioritere emv i butikkene?

– Vi ser en tydelig dreining blant kundene mot mer kjøp av våre egne merkevarer. Vi har blant annet vekst i salget av X-tra-serien vår, som er vårt billigste alternativ. Vi regner med at trenden forsetter, nå aom flere opplever økte utgifter.

– Er dette i så fall økonomisk lønnsomt for butikkene?

– Egne merkevarer har vi for å kunne gi kundene gode og unike produktalternativer til lave priser. Vi jobber hver dag for å finne nye og unike produkter og konsepter vi kan tilby kundene.

– Og kundene mottar dem positivt?

– Vi legger merke til at flere er positive til egne merkevarer, og flere kunder jakter på gode kjøp, som de får ved å velge emv, sier Ole Sigurd Snekvik.

Foto Dominerer: I hylla for hvitt kjøtt dominerer produkter under Coop-navnet. Her finner man også det billigste produktet, X-tra, og utvalgte produkter fra Den Stolte Hane.

­

Powered by Labrador CMS