Butikk i praksis

Butikksjef Jan Trygve Blekastad på Meny Ringnes Park forteller at refill-stasjonen har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, og viser til at den har gitt en stoppeffekt i butikken.

– Fin måte å gjenbruke emballasje på

I midten av november i fjor startet Meny sammen med Orkla å teste refill-stasjon med flytende såpe og vaskemiddel fra Klar på Meny Ringnes Park i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Meny ønsker å gjøre det enklere for kundene å handle mer bærekraftig.

– Derfor jobber vi kontinuerlig med å redusere bruken av plast, og er alltid positive til å teste nye måter å handle på. Påfylleriet er en utrolig fin måte å gjenbruke emballasje på, som både er bra for lommeboka og miljøet. For oss er dette en veldig spennende og viktig test. Vi må til enhver tid søke løsninger som kan bidra til at vi ikke sløser med ressurser og som gjør det enklere for våre kunder å handle mer bærekraftig, sier bærekraftsjef Kenneth Skauge i Meny.

Kun hos Meny Ringnes Park

Ifølge Skauge har kjeden fått positiv respons fra kunder og andre som har hørt om «påfylleriet».

– Er det flere butikker som tester ut dette?

– Nei, foreløpig er dette en test vi kjører kun hos Meny Ringnes Park.

Butikksjef Jan Trygve Blekastad forteller at refill-stasjonen har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, og viser til at den har gitt en stoppeffekt i butikken.

– Det er utrolig gøy. Vi ser at kundene stopper opp for å se på stasjonen og prater litt om den. I starten måtte vi forklare kundene hva dette var, men nå står det en informasjonsplakat som vi ser mange er flinke til å lese. I de første ukene hadde vi også et team fra Klar som informerte kundene om hva dette var, sier Meny-butikksjefen.

– Engasjementet er der

– Hva slags tilbakemeldinger har dere fått fra kundene?

– De synes det er spennende og nyskapende. Mange har sagt at vi burde ha slike løsninger i flere varegrupper. Vi ser at engasjementet er der, men så gjelder det å få det over til rent salg. Kundene må ha med seg beholdere hjemmefra og det må tilvennes, sier Blekastad, som forteller at refill-stasjonen gjelder for såpe, vaskemiddel og tabletter fra Klar.

Hvor lenge butikken skal teste ut refill-stasjonen er uklart, men ifølge butikksjefen ser de an måned for måned.

– Vi må se at salget holder seg. Refill-stasjonen har fått en veldig god salgsplass i butikken.

Kundene må bruke det

Blekastad tror det vil ta litt tid før refill-stasjonen blir implementert i butikkene, men om det er én kundegruppe som er villig til å teste konseptet, mener han det er kundene på Meny Ringnes Park.

– For miljøets del håper jeg at vi kan få flere lignende løsninger, men det er også opp til kundene å bruke det. Det kan ikke bare være pionerer som bruker dette, da blir det ikke brukt nok.

Orkla: Godt fornøyd med responsen

Ifølge Xenia Pisneacova, som er innovasjonssjef for bærekraftig livsstil i Orkla Home & Personal Care, går testingen bra, og de ser stor interesse rundt løsningen både i butikk og på sosiale medier.

– Det er tydelig at forbrukere er interesserte i å redusere emballasjeavfall og er ute etter smarte og alternative løsninger som kan hjelpe dem til å gjøre det. Vi leter kontinuerlig etter gode løsninger som kan svare på forbrukerens ønske om å ta bærekraftige valg i hverdagen, og hvordan vi kan gjøre det så enkelt som mulig for dem å ta de valgene. Derfor tester vi stadig nye løsninger og konsepter, sier Pisneacova.

– Er dere fornøyde med resultatene så langt?

– Piloten startet i november og skal pågå i cirka seks måneder. Det er fortsatt for tidlig å konkludere noe, men vi er godt fornøyde med responsen vi har fått fra forbrukere. Vi gleder oss til videre testing og til å skaffe oss enda bedra innsikt i tett samarbeid med forbruker og butikkene.

Hvor mye plast og emballasje Meny-butikken sparer på å ha refill-stasjonen, er det ifølge Pisneacova vanskelig å gi konkrete tall på.

– Det vi kan si, er at hver gang man gjenbruker såpeflasken sin, sparer man plastavfall.

Powered by Labrador CMS