Butikk i praksis

Innbydende uteplass: – Undervurdert

Sol og varme har kommet til landet flere steder, og flere butikker gjør klart uteområdet med varer og plakatering. Gründer i Smart Supply mener det er mange detaljer som avgjør om en butikk er bra eller dårlig.

Publisert Sist oppdatert

Gründer Frode Bremnes i Smart Supply mener det er viktig med et innbydende inngangsparti som er rent og ryddig, men legger også vekt på plakateringen utenfor.

– Det må også være ryddig rundt butikken. Det er mange detaljer som gjør en butikk bra eller dårlig. Har butikken det ryddig ved for eksempel søppelcontainerne, viser det godt hvordan rutinene ellers er i butikken.

Selgende inngangsparti

Bremnes mener hovedfokuset for uteområdet bør være å få kundene inn i butikken.

Foto Gründer Frode Bremnes i Smart Supply.

– Da er plakatering veldig viktig, for det gir et selgende inngangsparti. På våren er det lurt å gå over alle gatebukker og veggrammer for å se at de er ordentlige, tipser gründeren.

I påskeuken sendte Smart Supply ut et nyhetsbrev med tittelen «Gjør butikken din innbydende med nye gatebukker». Bremnes mener gatebukker er viktig å ha, og at de er undervurderte.

– Dagligvarekjedene bruker masse penger på å lage kampanjer, kundeaviser og plakatmateriell, men erfaringsmessig blir det ikke brukt riktig. Det er viktig å bruke uteplassen til markedsføring for å få en stoppeffekt. For å få en stoppeffekt må man bruke veggrammer og gatebukker, mener Bremnes, som synes det er mye dårlig plakatering rundt omkring.

Repeter tilbud

– Hva er dårlig plakatering?

– Dårlig plakatering kan være en helt strøken plakat, men den har for mye informasjon som for eksempel små bilder, for mange bilder, liten skrift og pris. Hvis man har gatebukker langs veien og kjører forbi, rekker ikke bilistene å se plakaten. Mitt råd til butikker som vil ha stoppeffekt er å bruke store plakater med kun navn på produktet, et stort bilde og tydelig pris med tre farger: svart tekst, gul bakgrunn under prisen og rød pris, sier Bremnes, som legger til at det kan være lurt å repetere det beste tilbudet i stedet for å fokusere på flere tilbud.

Ifølge gründeren av Smart Supply selger de mye av gatebukken XXXL.

– Skal man ha effekt av markedsføringen utenfor, må gatebukkene være store. Når jeg ser gatebukker som er 50x70 centimeter, blir tekst og pris for lite, sier han og anbefaler butikker å kjøpe inn gatebukker på minst 70x100 centimeter.

– Man bør også tenke på omstendighetene rundt. Er det for eksempel er en liten, lokal dagligvarebutikk midt i Drøbak sentrum, vil kanskje en kritttavle-gatebukk passe bedre enn en stor gatebukk.

– Undervurdert

– Hvordan vedlikeholde gatebukkene best mulig?

– Det beste en butikksjef kan gjøre er å ha en plakatansvarlig. Det er veldig viktig å ha nok gatebukker, og at disse ser innbydende ut. De ansatte må huske å bytte dekkplasten som beskytter selve plakaten, for dette er en forbruksvare. Det er veldig vanlig å se at denne mangler, og etter litt regn eller søl, er plakaten ødelagt.

Bremnes mener butikkens uteplass er et godt markedsføringssted som ikke blir utnyttet fullt ut i dag.

– Det er undervurdert. I tillegg til plakatering, er det selvfølgelig viktig å feie og ha det ryddig ute.

­

Powered by Labrador CMS