Butikk i praksis

Spar Kastellet: Må bruke hver millimeter

Hos Spar Kastellet myldrer det alltid av folk. Her får man alt, og tilbudene tilkjennegis på store plakater i området.

Publisert Sist oppdatert

Dette må være en gullgruve, mener folk som ser trafikken i inngangspartiet. Og de har rett. For fem år siden var dette den Spar-butikken som hadde høyest omsetning per kvadratmeter. I dag ligger butikken fortsatt i toppskiktet.

Butikken omkranses av alle de terrasseblokker og rekkehus Obos bygget på Nordseter på Nordstrand i Oslo på slutten av 70-tallet. Her bor Obos-adelen, og her har Spar vært til stede i 43 år.

1300 kunder per dag

Dette er en utrolig hektisk butikk. Hele 1300 kunder er innom hver dag. Lørdag inkludert. Salgsflaten er på i underkant av 500 kvadratmeter, og gjennom dette beskjedne arealet gikk det en omsetning på i overkant av 70 millioner kroner i 2020. I 2021 nådde den mer normale 66 millioner.

– Sortimentet er vel underlagt visse begrensninger?

– Nei, egentlig ikke. Vi er en nærbutikk med supermarkedsomsetning og –utvalg. Vi har «alt» og er gode på kjøtt, sier Tor Odd Jacobsen.

Jacobsen kjøpte lokalet sent på 70-tallet av Odd Hagen, Stein Erik Hagens far. Norgesgruppen mente man ikke kunne drive forsvarlig i disse lokalene. Jacobsen, som også eier Spar Stovner, hadde en driftsmargin i 2021 på vel 4 prosent. 7,5 prosent i koronaåret 2020. Han har motbevist Norgesgruppens dystre spådom på det kraftigste.

Siden 1. juli har Jan-Ivar Florentz vært Jacobsens butikksjef på Kastellet, som han har vært det de siste årene på Stovner.

– Det byr på store utfordringer å generere en slik omsetning i dette lokalet. Vi må tenke litt annerledes. Ikke minst er vi avhengig av ansatte som yter topp service. Det er viktig for at kundene skal bli kjent i butikken og få hjelp til å finne frem i hver krik og krok. Og årlig scorer vi i toppsjiktet i kjeden på kundetilfredshet, fremholder Jan-Ivar.

6500 varelinjer

Butikksjefen kan fortelle at man fører 6500 varelinjer. Altså som en mindre fullsortimentsbutikk.

Ringreven Jacobsen bygget for en del år siden på 175 kvadratmeter for å øke pante- og kasseområdene. Ytterligere bygging blir det ikke gitt tillatelse til.

– For å lette gjennomstrømningen har vi nå tre kasser med selvscanning, og ellers bruker vi hver millimeter i hvert hjørne for å eksponere produkter, sier Jan-Ivar.

– Men 6500 varelinjer?

– Ja, vi må være kreative. Bruker hver krik og krok. Og vi må selvsagt redusere antall facinger på en god del varer. Derfor er det godt at kundene er godt kjent i butikken. Faktisk har vi de mest trofaste kundene i landet, og da blir man jo lommekjent, sier butikksjefen.

– Og p-plassen er vårt aller viktigste aktivum, sier gårdeieren.

Spar Kastellet og Spar Stovner er for øvrig de to eneste i kjeden som er kjøpmannseid i Stor-Oslo. Jacobsen, som nærmer seg 70 år, har ikke engang vurdert å avhende virksomheten. Dette er livet og hobbyen.

Høyt tempo

Spar Kastellet stiller spesielt høye krav til sine ansatte.

– Vi ansetter bare lokalt. Da får vi ressurssterke folk, barn av våre ressurssterke kunder, som ønsker å gjøre det godt i arbeidslivet og som kommer til å gå videre til andre
karrierer, sier Jan-Ivar.

– En slags Bygdøy light, humrer Jacobsen.

De skal både kunne bistå kundene og få den relativt tungdrevne butikken til å gå rundt. I kjelleren er det 400 kvadratmeter. Det meste av det lager, hvorav både kjøle- og fryselager.

Dessuten en egen produksjonsavdeling, der en fagmann kommer innom hver mandag og lager produkter til varmdisken.

– Vi kan ikke konkurrere med Jacobs innenfor ferskvarer, men vi skal ikke risikere at folk blir misfornøyd med ferskvarene våre og flytter hele handelen 1,5 kilometer nordover, sier Jacobsen.

– Jacobs er deres verste konkurrent?

– Nei, det er Oda. De fyker rundt i området hele tiden. Ikke skjønner jeg at de kan det. De opererer jo fortsatt med hundretalls av millioner i underskudd tross voldsom topplinjevekst, sier Jacobsen.

Det kommer minst én Asko-bil innom per dag. Lageret må holdes på høyt nivå for å lette etterfyllingen. Denne er imidlertid arbeidskrevende og skjer per heis. Også det krever sitt av de ansatte.

– Vi er avhengige av og takknemlige overfor leverandørene våre. De gjør en kjempeinnsats. Derfor gir vi for eksempel en gave til Asko-sjåføren hver jul. Da minnes jeg da forretningen var helt ny. Torbjørn Johannson kom inn for å se og gratulere. «Er det noe du trenger, så bare si fra til meg», sa han. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme, sier Tor Odd Jacobsen.

­

Powered by Labrador CMS