Butikk i praksis

Halv pris: Hos Kiwi blir i stor grad julevarene som er igjen solgt til halv pris.

Mye julevarer igjen? Slik blir kjedene kvitt restene

Både Meny, Kiwi og Coop er fornøyde med fjorårets julehandel. Dette gjør kjedens butikker for å selge de resterende julevarene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny, hadde kjeden en fantastisk julehandel, særlig de to siste ukene før jul.

– Folk koser seg ekstra i jula og setter pris på godt utvalg, gode råvarer og litt annerledes tilbehør, sier Horn Hynne.

– Godt julesalg

Eksakt hvor mye kjeden har igjen av julevarer, kjenner ikke Menys kommunikasjonssjef til, da dette håndteres lokalt fra butikk til butikk.

– Vi hadde et veldig godt julesalg, og dette i kombinasjon med at butikkene er blitt flinke på bestillinger, gjør at vi ikke har så mye julevarer igjen, sier Horn Hynne, som forteller at de startet å nedprise julevarer allerede i romjula.

– Opplever dere at kundene ønsker å kjøpe julevarer på tilbud?

– Vi opplever generelt, gjennom hele året, at nedprisede varer er populært – heldigvis. Det er viktig for oss å unngå å kaste spiselig mat.

– Er det en plassering i butikk av det resterende julevarene som er bedre enn andre?

– Her gjør hver enkelt butikk egne vurderinger. Noen varer ligger der de naturlig hører hjemme, mens andre legges i sjokkselgere og liknende, sier Menys kommunikasjonssjef.

– Selges med tap

Også Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin kan melde at kjedens julehandel gikk bra. Hun forteller at julevarer som er igjen, i stor grad selges til halv pris.

– Disse varene selges med tap, men det viktigste for oss er å unngå matkasting. Plassering i butikk styres av våre dyktige butikksjefer, men kjølte varer selges fra kjøledisken som benyttes til nedprising. Det varierer hvor mye butikkene har igjen, og det er ikke noe vi har en sentral oversikt over, sier Aakvaag Arvin.

– Truffet bra

Håvard Jensen, direktør kjede i Coop Norge, forteller at Extra satte nye salgsrekorder i desember med all-time-high omsetning og høy kundetrafikk.

– Det er naturlig at vi har igjen noen julevarer, for det er viktig å ha nok varer gjennom jula, men vi har truffet ganske bra på våre bestillingsprognoser og har lite varer igjen. En del julevarer selges nå til halv pris, men enkelte sesongvarer selges fortsatt til ordinær lav pris da de har lang holdbarhet og brukes av mange utover vinteren, sier Jensen.

– Ønsker kundene deres å kjøpe julevarer på tilbud?

– Extra har faste lave priser, i tillegg har vi flere kampanjer enn andre lavpriskjeder gjennom hele året – men det er klart at kundene elsker følelsen av å ha gjort en god handel og kjøper julevarer på tilbud.

Sikker vinner

– Blir julevarene solgt med tap?

– Extra skal være prisleder og bidra til at kundene får kjøpt varer til laveste pris, slik at det alltid vil være noen varer vi selger med tap. Konkurransen er tøff. For kundene er det sluttsummen på kassalappen som teller, kombinert med den gode handleopplevelsen.

Ifølge Jensen ser kjeden at rester av julevarer selger mest når dette samles innenfor samme kategori.

– For eksempel samles nedprisete kjølevarer i en kjøledisk med tydelig plakatering, og da selger dette bra. Et annet eksempel er å samle nedpriset julegodteri i kassesonen med tydelig plakatering, da dette også er en sikker vinner hos kundene.

Powered by Labrador CMS