Butikk i praksis

Viktig: Å fronte nyhetene som anses som mest interessante er viktig for både kundene, ansatte og omsetningen. Det er Kristin Aune (t.v.) og Marie Kjellvik enige om.

Nyheter er god butikk

To ganger i året pågår en stor konkurranse hos Meny. Da konkurrerer butikkene om hvem selger mest av nyhetene i det aktuelle lanseringsvinduet.

Publisert Sist oppdatert

Konkurranse stimulerer sterkt til å promotere nyhetene aktivt, og er dermed uten tvil i leverandørenes interesse.

I høstens lanseringsvindu var det Meny Grønland i Oslo som stakk av med førsteplassen. Der jobber man aktivt med nyhetene. Hele teamet i butikken har fokus på å maksimere salget av de nye produktene som seiler inn døren.

Bygger opp

– Før lanseringsvinduene girer vi opp stemningen i butikken. Alle blir engasjert i å få mest mulig ut av de nyhetene vi får inn. Vi vet jo en tid i forveien hva som kommer, så vi prater mye om det, og ikke minst forbereder vi plass slik at nyhetene kan eksponeres på en best mulig måte, sier butikksjef Kristin Aune.

– Det kommer mye informasjon i forkant, både fra leverandørene, i annonser og på sosiale medier. Så vi har en relativt god oversikt i forkant, skyter assisterende butikksjef Marie Kjellvik inn. Selv er hun ivrig jeger på sosiale medier.

350 nyheter

Det dedikerte tospannet hos Meny Grønland mener de fikk inn nær 350 nyheter i lanseringsvinduet i september. Dette er selvsagt en betydelig utfordring for en butikk av så beskjeden størrelse, nesten uten lagerlokale.

– Dere kan ikke storsatse på alle de 350 produktene?

– Nei, vi velger ut et antall produkter som vi mener har størst potensial, altså som faller best i smak hos kundene. Så samler vi alle ansatte, Team Grønland, og velger ut hvilke nykommere vi skal prioritere, sier Kristin.

Kjenner kundene

Inngående kunnskap om kundenes ønsker er et viktig kriterium for utvelgelse av produkter som det skal satses på. Og det er en sammensatt gruppe. Her er lokale beboere, etniske minoriteter, lunsjkunder, folk som handler før de skal ta T-banen hjem, og ikke minst typisk urbane kunder som er opptatt av økologiske og veganske produkter.

– Vi har god kjennskap til hva kundene ønsker, sier Kristin, som har vært butikksjef på Grønland i tre år.

– Derfor klarer vi å plukke ut produkter som treffer godt.

Skilter godt

Når det er bestemt hvilke nykommere butikken skal gi gass med, gjøres lokalet nesten om. Det tapetseres nærmest med skilter med «Nyhet», og en rekke trau rulles ut og fylles med det man antar blir bestselgere.

– Men eksponeringene må ikke bli statiske. Vi flytter ofte trauene til nye plasser, slik at de skaper dynamikk i handlerunden. For alle ønsker å prøve ut nyheter, sier Marie. Selve konkurransen går over tre uker.

– Men planogrammene må dere overholde?

– Ja selvsagt. Men i tillegg til hylleplassene har vi eksponeringsmuligheter på gulv på en rekke steder, sier Marie.

Skaper lagfølelse

Blant de mest vellykkede lanseringene denne gang fremhever de dyktige kremmere på Grønland blant annet Dessertsnitter fra Berthas, Snacksbønner fra Sørlandschips, Redbull, Jacobs søtpotetchips, Swisslers drumstick Mallows og Ahlgrens grønne biler. For å nevne noen.

– Dessuten gikk hjertefiskekakene unna. Og vi som nesten ikke selger fiskekaker, sier Kristin begeistret.

De er begge opptatt av den entusiasme og lagfølelse sjauingen med nyheter skaper.

– Vi blir enda mer sammensveiset når vi har som mål å bli beste butikk på nyheter. Dette er en hyggelig tilleggseffekt, sier butikksjefen.

Herlig følelse

Det er første gang Meny Grønland vinner denne prisen, men de har vært på pallen flere ganger tidligere. På de to neste plassene kom henholdsvis Meny Oslo City og Meny Slependen.

Dagen etter at seieren ble kjent ble det alkoholfri champagne på spiserommet.

– Det var en herlig følelse å vinne. Og det vanket også en premie til et sosialt arrangement for de ansatte. Men viktigst er det at kundene oppfatter dette positivt, og at det styrker en allerede god lagånd i butikken, sier Kristin Aune.

– Totalt sett fornuftig butikkøkonomi?

– Ja, helt klart. Det booster salget og har positiv effekt på bunnlinjen. Det er mange konkurranser, men man må velge sine kamper, sier Marie Kjellvik.

­

Powered by Labrador CMS