Butikk i praksis

Kjøpmann Martin Gran hos Meny Revetal forteller at de har mange pantekunder innom.

– Panteområdet sier mye om butikken

Noen ganger kan det være vanskelig å holde panteområdet rent. For kjedene er det viktig å ha et rent og hygienisk panteområde.

Publisert Sist oppdatert

Hos Meny inngår panteområdet i det daglige renholdet.

– Vi har «innkast» for restavfall og brukte poser, noe som bidrar til å holde orden ved panteautomaten. Vi har også håndvask, slik at kundene kan vaske hendene. Panteautomaten er ofte noe av det første kundene møter, og området rundt den sier mye om orden og renhold generelt i butikken. Det er viktig for oss at det rent er og ryddig her, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.

Fokus på renhold

For kjøpmann Martin Gran hos Meny Revetal i Tønsberg kommune er det viktig med et rent panteområde, og butikken har derfor et stort fokus på renhold der.

– Det er viktig å holde området rent og ryddig, for det er ofte det første kundene ser når de kommer inn i butikken. Hvis det er fint der, klarer man å holde resten av butikken fin. Vi har fire maskiner og en miljøstasjon, slik at det skal være lett å bli kvitt andre ting, sier Gran.

– Er det fort gjort at området kan lukte og se urent ut?

– Ja, det er det. Jeg ser ofte i andre butikker at det kan bli litt glemt. Plutselig kommer det to kunder med søppelsekker med pant, og da skal det ikke mye til før det ikke ser fint ut. Det å ha rutiner og sjekke panteområdet kontinuerlig er viktig, mener Meny-kjøpmannen.

Raskt lukt

Hos Meny Revetal har de handlevogner rett ved panteområdet. Rutinen er at den ansatte som henter vogner, også skal følge opp panteområdet.

– Det blir rundt hvert 15. minutt. Er det noe søl der, skal vi tørke opp underveis. Vi har nøye vaskerutiner. Vasker man ikke regelmessig, blir det fort lukt.

– Hva er dine tips for å holde et rent panteområde?

– Ha faste ansatte som passer på området, og ha gode rutiner. Vi begynte med å krysse av slik at det hele tiden var noen som hadde ansvar for området, tipser Meny-kjøpmannen.

– Rengjøres ved behov

Kiwis rutiner for å holde området rundt panteautomaten rent og ryddig innebærer daglig vask av automatens front, tømming av søppel og renhold av gulv.

– I tillegg skal vaskeprogrammet på panteautomaten gjennomføres minst ukentlig. Utover dette skal det rengjøres ved behov. Det er veldig viktig for oss i Kiwi og kundene våre at panteautomaten og området rundt er rent og hygienisk. I alle våre butikker finner kundene vask, håndsåpe og tørkepapir i tilknytning til panteautomaten, sier kommunikasjonsrådgiver Marita Kristiansen i Kiwi.

Daglig vask

Ifølge leder for kommunikasjon i Rema 1000, Hanne Knudsen, har kjøpmennene renholdsplaner hvor rutiner for vask av panteautomat og panteområde er spesifisert.

– Det skal være daglig vask av for eksempel panteautomatens frontpanel, berøringspunkter og knapper. Det samme gjelder for gulvet i dette området.

Powered by Labrador CMS