Butikk i praksis

Ifølge Coops kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy øker salget av kylling, fisk og sjømat i januar.

Sikter mot en sunn start på året

Mange av dine kunder har som nyttårsforsett å spise sunnere mat. Dette gjør butikkene for å hjelpe kundene på veien.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Linda Granlund som er divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet er et nytt år for mange en anledning til å ta tak.

– Vi vet jo dessverre at det er lett å falle av når man tar i for hardt og lover seg selv for mye, så vi har de siste årene heller brukt februar til å kommunisere at oppnåelige mål og gode vaner er det viktigste for å lykkes med en endring, sier Granlund og viser til den siste befolkningsundersøkelsen deres på levevaner fra Norstat i november 2021.

– Den viser at en veldig høy andel til enhver tid har noe de ønsker å justere – og et nytt år er et godt påskudd for mange.

– Blitt flinkere

Divisjonsdirektøren forteller at deres «minst favoritt-tiltak» i mat- og serveringsbransjen er tre for prisen av to på usunne produkter.

– Vi vet at pris og tilgjengelighet er de viktigste driverne når folk handler. Noe bransjen kunne tenke på er samme type prising på sunne produkter, slik at folk føler at de gjør kupp på frukt, grønt, grovt og sjømat. Tradisjonelt er også plassen foran kassen viktig, der man står sulten i kø. Bransjen har gjennom intensjonsavtalen og på eget initiativ blitt mye flinkere til å plassere sunne produkter på kloke steder, sier Linda Granlund, som håper denne utviklingen fortsetter.

Fokus på sunne varer

Meny opplever at mange kunder ønsker å være ekstra sunne i januar, selv om mange av dem også har fokus på dette gjennom hele året. Kjeden ser eksempelvis at salget av grovere brødvarianter og fullkornspasta har økt, og de har stor suksess med Fisketirsdag.

– Vi tror det er to grunner til at kundene ønsker å være sunne i januar. For det første har mange kost seg med mye og god julemat gjennom hele høytiden, og de synes derfor det smaker godt med litt enklere og sunnere måltider. For det andre starter mange året med forsetter og mål om å leve litt sunnere, sier Menys kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne.

Horn Hynne forteller de har fokus på sunne varer både i butikk, kampanjer, kundeavis, oppskrifter og i markedsføringen.

– Vi selger mer av de varene vi fronter.

Selger mindre godteri

Også Extra ser at kundene velger sunnere alternativer i januar sammenlignet med desember.

– Januar er måneden for nyttårsforsetter, og da er det mange som vil prøve å endre spisevanene litt og som ønsker å starte å trene. I tillegg vet vi jo at det kan bli mye mat i desember, og man er kanskje litt matlei rett og slett, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop.

Ifølge henne øker salget av kylling, fisk og sjømat, grovere brød- og kornprodukter i januar, samt at de selger mindre godteri, snacks og sukkerholdig brus.

– Januar er også en viktig måned for kylling med store volumer, og vi merker en markant oppgang i salget fra desember. Vi pleier også å ha noen store kampanjer i januar, med fokus på «hverdagsmiddag», helse og sunnhet generelt, som selvfølgelig påvirker salget positivt.

– Størst på sunn mat

Rema 1000 ser at deres kunder ønsker å komme tilbake i vanlige, sunne rutiner etter ferier, og det gjelder også etter nyttår.

– Januar er en måned der frukt, grønt og fisk generelt selger svært godt. Frem mot 2030 er målet vårt å være størst på sunn mat i lavprismarkedet i Norge. Vi skal gjøre det enklere for våre kunder å ta gode valg for å spise sunt og variert i hverdagen, til de laveste prisene, sier direktør for salg og marked Pia Mellbye i Rema 1000.

Powered by Labrador CMS