Butikk i praksis

For rundt fire år siden kom gründer Kjell Hagen på ideen om at ha et brett på handlevognene til telefonene. Foto: Privat

Vil frigjøre kundenes hender når de handler

For rundt fire år siden kom gründer Kjell Hagen på ideen Shoppinglist – et brett for mobilen på handlevogner.

Publisert Sist oppdatert

Når Kjell eller hans kone handler, bruker de selv mobilen som handleliste. Kjell så et stort behov for å finne noe folk kunne legge mobilen sin på når de er ute på handleturen.

– Ideen har gått litt frem og tilbake. Det har blitt noen lange netter og kvelder for å finne ut av dette. Jeg tok en pause fra ideen, men for halvannet år siden startet jeg opp igjen, sier Kjell til Dagligvarehandelen, og forteller at han arbeider som kommunal helsefagarbeider ved siden av gründer-jobben.

Spare kostnader

Målet med produktet er at kundene skal få frigjort hendene sine når de handler. I tillegg ønsker Kjell at butikkene og kjedene kan spare kostnader på trykt reklame med brettet.

Foto gründer Kjell Hagen. Foto: Privat

– Shoppinglist er også en reklameflate der man for eksempel kan ha en QR-kode som ledes til butikkens app eller tilbudsavis. På mange handlevogner som har reklame, er ofte etikettene veldig slitte. Etiketten jeg bruker er laget av bilfolie som tåler vann og håndsprit, og som sitter lenge på. Jeg har snakket med et par kjøpmenn som har nevnt at dette er en fin reklameskive for andre som kan kjøpe reklameplass.

I et par uker har Meny Sørlandsparken testet ut brettet til Kjell. Ifølge oppfinneren selv, har testingen gått veldig fint.

– Jeg har av og til vært innom for å sjekke om alt er ok med brettene. Hittil har det ikke vært noen problemer, sier gründeren.

Passer til alle telefoner

– Hva er prisen på brettet?

– Jeg ønsker ikke å kommentere prisen, men jeg snakket med en kjøpmann om han var interessert i brettene hvis jeg sendte en kasse med 300 brett til hans handlevogner i en Norgespakke. Det var han ikke, men hvis jeg monterte det ferdig, var han interessert. Så jeg leverer med etikett hvis det er ønskelig og monterer produktet på handlevognene, sier Kjell, som forteller at brettet er 16x15 centimeter og passer til alle telefoner.

Brettet er laget av 100 prosent resirkulerbart materiale som er produsert i Lillesand. Skruene og etikettene som Kjell bruker, kommer fra Kristiansand.

– Jeg ønsker å tenke lokalt og kortreist, men har visjon om å nå langt ut i landet med brettet – også til utlandet.

– Utfordring

– Hva er veien videre?

– Jeg har laget ferdige etiketter for både Obs, Meny og Sørlandssenteret som jeg skal presentere til uken. Forrige uke presenterte jeg brettet til en Kiwi-butikksjef som var positiv. Så det blir veldig spennende. Det har ikke vært så lett å komme inn i butikkene. Det er en lang vei og ikke alltid like lett å finne ut av hvem man skal snakke med, så det har vært en utfordring, sier Kjell, og fortsetter:

– Jeg har fått mange tommel opp i sosiale medier for ideen, og det er også noen som har kommentert «endelig». En dame kommenterte at hun aldri brukte mobilen når hun handler, men har handlelisten på et ark. Hun syntes det var veldig greit å legge lappen på brettet.

Powered by Labrador CMS