Butikk i praksis

Frukt- og grøntansvarlig Camilla Torp på Coop Mega Metro er utdannet blomsterdekoratør.

– Du må tørre å satse

I dag selger de fleste dagligvarebutikkene blomster. Her er frukt- og grøntansvarlig Camilla Torp sine beste tips for en pen blomsteravdeling.

Publisert Sist oppdatert

Camilla er utdannet blomsterdekoratør og arbeider på Coop Mega Metro på Lørenskog. I butikken har hun hovedansvaret for frukt og grønt og blomster.

– Jeg er veldig glad for at jeg har blomster. Det er deilig med fargene og se at det spirer og gror, sier Camilla.

Ødelegger helheten

På Coop Mega Metro kommer mange kunder innom kun for å kjøpe blomster, forteller Camilla.

– Når vi har blomster ved inngangspartiet, samler kundene seg her. Spesielt de eldre. Og så er vi billigere enn blomsterbutikker. Så vi dekker gjerne litt flere kundegrupper.

– Hva er viktig å tenke på når man driver med blomster?

– Jeg har en regel om at hvis det er noe jeg ikke ville kjøpt selv, så fjerner jeg det. For da vil i hvert fall ikke kunden kjøpe det. Og er det en blomst som er halvveis, fjern den. Fordi den ødelegger helheten for alle de andre, tipser Camilla, og legger til;

– Du må tørre å satse. Mengde selger og du tåler litt svinn. Det er høy brutto på blomster, så la det bugne. Hvis du kjøper akkurat det du skal og kundene begynner å handle, vil det se halvveis ut. Du bør ha en tralle på lager slik at det bare er å kjøre ut.

«Jukseavdeling»

– Men hva gjør du hvis avdelingen ikke bugner?

– Da prøver jeg å rydde og trekke blomstene frem. Jeg setter det alltid veldig tett, så da kan du spre det litt. Jeg har også noen grønnplanter i butikken som er en liten «jukseavdeling». Blir det for ille, putter jeg grønnplanter innimellom, for da ser det likevel kjempebugnende ut.

Når Camilla ser andre butikker med blomster, legger hun ofte merke til en feil som går igjen.

– Vanning. Folk vanner for lite. Gjør det til en fast regel at du tar med deg en bøtte med vann hver morgen. I tillegg til at du fjerner blomster som ser halvveis ut, sier Camilla, som forteller at de nå selger mye ampler og Hortensia.

– Har du satt deg noen mål for blomsteravdelingen?

– Jeg vil selge mer. Før vi gjorde om butikken, solgte vi kjempebra. Etter omgjøringen hadde vi ikke blomster ved inngangen, men i et hjørne i stedet. I mars fikk jeg tilbake blomstene ved inngangen, så målet mitt er å komme tilbake til der jeg var.

– Størst og best

Ifølge kategorisjef for blomster Kristin Ramberg i Coop Norge går blomstersalget i Coop strålende.

– Hvis vi ser på årets tre første måneder, har Coop høyest blomster-omsetning og høyest overandel av dagligvareaktørene. Coop har vært størst og best på blomster i mange år, sier Ramberg.

– Hvorfor selger dere blomster?

– For å glede kunden. Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer, og blomsterutvalget i våre butikker er noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Vi ønsker å tilfredsstille kundenes behov for rask og effektiv handel, slik at de får alt de ønsker på et sted.

Viktig kategori

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen har også Kiwi de siste månedene opplevd god vekst.

– Blomstersalget øker også, og hittil i år har vi en volumøkning på rundt 10 prosent sammenlignet mot samme periode i fjor.

For Rema 1000 er blomster en viktig kategori som deres kunder ønsker og setter pris på.

– I vår- og sommersesongen selger vi ekstra mye, da mange av oss gjerne ønsker å gjøre uterommet fint etter en lang vinter, sier salg- og markedsdirektør Pia Mellbye i Rema.

Powered by Labrador CMS