Butikk i praksis

Mye godt «kjøtt»: – Både burgere, pølser og kjøttdeig er storselgere, sier låseansvarlig Sobia Malik. – Uten kjøtt, altså!

Plantebasert: – Salget bare øker og øker

Butikksjef Ragnar Lystvedt hos Extra Pilestredet Park har valgt å satse aktivt på plantebaserte produkter. I fjor sommer hadde han en egen eksponering med vegetarburgere. Resultatet var at han ble størst i dette i kjeden.

Publisert Sist oppdatert

I det svært urbane strøket Pilestredet Park ligger en stor Extra. Der Rikshospitalet holdt til før, kom det i 2007 en butikk som har et betydelig kundegrunnlag i det relativt nybygde nabolaget. Uten en eneste parkeringsplass er denne Extra-butikken i ferd med å passere 100 millioner kroner i årsomsetning.

Med en rekke kunder i gruppen 30 til 40 år er trendene i markedet lette å lese her. Det er viktig at sortimentet gjenspeiler trendene. Derfor har butikken ca. 150 varelinjer med veganske og vegetariske produkter.

– Vi merker økt etterspørsel etter slike produkter på en rekke områder, sier butikksjef Ragnar Lystvedt, som har solid fartstid i Coop. Det er mer enn 40 år siden han begynte sin karriere i NKL avdeling 76 – Samvirkelaget i Tåsenveien.

Der de hører hjemme

Vegetar- og veganproduktene er ikke samlet, men plassert der de naturlig hører hjemme i sortimentet. Pålegg i påleggshylla, ferdigretter blant andre ferdigretter og så videre.

– Ville det ikke være lettere for disse kundene å finne slike produktene samlet?

– Det tror ikke vi. Vi mener det er lettere for kundene å følge den naturlige handlerunden og velge vegansk eller vegetarisk når de kommer til hyllen, svarer Ragnar.

– Men hyllene er ikke merket med disse betegnelsene?

– Nei, men alle produktene har tydelig merking, og derfor taler de godt for seg selv.

Mye Coop

De 150 forskjellige produktene er spredt over hele butikken. Vi finner dem i svært mange kategorier. Det som slår en, er at merkevareleverandørene har relativt få produkter i disse kategoriene, mens Coops eget merke dominerer sterkt.

– Hvem er den typiske kjøper av veganske eller vegetariske produkter?

– Mest typisk er nok kunder i aldersgruppen 30 til 40 år, og jeg tror nok kvinner er i flertall. Vi ser også at trenden gjør seg sterkt gjeldende blant studenter.

Innenfor kjøtt er det blant annet kjøttfrie burgere, «kjøttdeig» og schnitzler.

– Og pølser, spesielt de med ost og chili. Dem går det store mengder av, skyter låseansvarlig Sobia Salik inn.

Pålegg med henholdsvis pepper og jalapeno henger pent på sine knagger i påleggdisken. Som det meste annet under merkenavnet Coop. I ostedisken ser vi det samme.

Stor på ferdigretter

Det er også flere kjøttfrie ferdigretter å velge mellom. Fjordland leverer Thaigryte og Chana Masala. Men de mest solgte er Pea Lasagne, Chili con Pea og Bolognaise under Coop-navnet.

– Jeg er glad for at vårt eget merke har en så god standing også for spesielle produkter som dette, sier Ragnar.

Til og med i isfryseren kan veganere og vegetarianere finne godsaker. Diplom-Is har nettopp lansert Royal peanøtt for veganere. Den har rukket å bli det sjette største merket blant disse spesialproduktene.

Sjoko-, soya-, havre- og hvetemelk er store produkter hos Extra Pilestredet Park. – Vi kunne solgt mye mer hvis disse produktene hadde samme pris som kumelk, sier Ragnar Lystvedt.

Stor på plantemelk

Nye produkter kommer til hele tiden. Og mange får en solid velkomst. For eksempel har Veganfilet fra Hälsans Kök på kort tid erobret 10 prosent av omsetningen for plantebasert mat.

– Men den viktigste kategorien er uten tvil melk, fremholder Ragnar.

– Vi selger nær en halv million enheter på årsbasis. Hovedsakelig består dette melkesortimentet av sjoko, soya, havre og hvete. Men også av et titalls andre varianter. Salget av denne typen melk er mer enn 10 ganger så stort som i en gjennomsnittlig Coop-butikk.

– Men denne melken er dyrere enn vanlig «kumelk»?

– Ja, den er dessverre noe dyrere fordi disse produktene ikke nyter godt av samme støtte som vanlig melk. Det gjør nok at enkelte, særlig unge mennesker, ikke kjøper den. Det er synd, for de veganske melkevariantene våre er langt mer holdbare. Økt salg av disse ville bidratt til å redusere matsvinn, understreker Ragnar Lystvedt.

Extra Pilestredet Park
Åpnet: 2007
Salgsflate: 850 kvm.
Ansatte: 20
Omsetning: 98,5 mill. (2022)
Butikksjef: Ragnar Lystvedt

­

Powered by Labrador CMS