Butikk i praksis

Viktig: – Snacks er en viktig kategori, sier Maxime Detlefsen. På denne siden er hovedtyngden chips, mens nøtter og ostepop er på den andre siden av reolen.

Tilbud selger så det knaser

Snacks er en viktig kategori i enhver butikk. Til alle tider har chips og nøtter vært storselgere, ikke bare til de yngre, men til alle aldersgrupper.

Publisert Sist oppdatert

Hos Coop Mega Sjølyst har tørrvaresjef Maxime Detlefsen ansvaret blant annet for denne kategorien, som inkluderer chips, nøtter, ostepop og en nøttebar.

– Dette er en viktig kategori for butikken, og det er morsomme produkter å jobbe med. Både fordi det skjer mye i disse hyllene, men også fordi jeg selv er veldig glad i snacks, sier Maxime.

Nyheter

Hun mener kategorien er sterkt nyhetsdrevet, og roser leverandørene for å være innovative.

– Mye nytt i lanseringsvinduet i februar?

– Vi fikk vel fem reelle nyheter. Pluss en del pakningsendringer. Dette var nok omtrent som «normalt».

– De dominerende aktørene innenfor chips holder stand?

– Ja, Maarud og Sørlandschips dominerer, mens Kims henger noe etter. Det største merket hos oss er Sørlandschips, som alltid er på tilbud.

– Noen lanseringer du har spesielt stor tro på?

– Det må være Sørlandschips Mango & Habanero. En ny og spennende smak som jeg tror vil slå an. Men det at jeg liker produktet er jo ingen garanti for at flertallet av kundene gjør det, sier tørrvaresjefen, som røper at hun selv er veldig svak for varianten med brunet smør og hvitløk.

– Og kundene unner seg snacks selv i dyrtid?

– Ja, det gjør de, men mange ser etter mulighetene til å gjøre fordelaktige kjøp når det gjelder pris. Derfor går tilbudene veldig godt, og vi ser også at vårt egen billigmerke, Xtra, går så det suser.

Tilbud

Tilbud gir en voldsom boost i denne kategorien. Under en kampanje kan et gitt produkt både fire- og femdoble salget.

– Vi har nå hatt Sørlandschips havsalt på tilbud, og fikk en firedobling med 192 salg på en uke. Også Maarud superchips var på tilbud, men der solgte vi «bare» 67 enheter på en uke, sier Maxime.

Hun påpeker at folk som handler på tilbud som regel handler større mengder for å sikre seg favorittsnacks til gunstig pris.

– Folk er veldig prisbevisste, særlig nå for tiden.

– Hvor store avslag snakker vi om for at et tilbud skal være attraktivt?

– Vi har nå hatt Sørlandschips på tilbud til 19,90 mot normalpris på 25,90. Det var tilstrekkelig til at omsetningen gikk opp 400 prosent.

Foto Et forsøk: Produkter fra Kims er plassert på pall ved snacksavdelingen. Går de ikke ut fort nok blir pallen byttet ut.

Eksponering viktig

Coop Mega Sjølyst har en tradisjonell reol med chips og nøtter. Produktene har fått plass nøyaktig i tråd med kjedens planogrammer. Her finner vi Xtra med to facinger i nederste hylle mens merkevarene boltrer seg på de tre øverste.

– Det er også satt av god plass til Cheez Doodles. Er dette noe som går?

– Også disse er typisk tilbudssensitive. Når vi har tilbud selger vi Cheez Doodles i pallevis, sier Maxime.

På enden av reolen har Den Lille Nøttefabrikken et fiffig oppheng med nøtter i løsvekt. Brynild berømmes for å følge denne godt og regelmessig opp. Her er det spesielt viktig å passe på utløpsdatoer.

Men på Sjølyst har man også andre muligheter til å eksponere snacks. Det er en pallplass på gulv rett ved reolen. Akkurat nå er den fylt av Kims-produkter på tilbud. De voktes med haukeblikk. Er salget for dårlig blir de byttet med et annet produkt.

– Vi henger også utvalgte snacks-produkter ved kassen. Det meste av snacksprodukter er for peg, så de er lette å henge opp på forskjellige steder i butikken. Og vi har en søyle rett ved avdelingen der vi for tiden har hengt opp Snacksbønner fra Den Lille Nøttefabrikken og vår egen Änglamark. Det gjelder å bruke alle aktuelle plasser for å optimalisere salget, sier Maxime.

All plass skal utnyttes: På en søyle deler Den Lille Nøttefabrikken og Änglamark plassen.

­

Powered by Labrador CMS