Butikk i praksis

Fagkonsulent for bærekraft Hanna Marie Hauge i Spar og kjøpmann Faraidon Palani hos Spar Nadderud er glade for den nye funksjonen i Spar-appen.

Se butikkens nedprisingsdisk i Spar-appen

Spar har mål om å redusere matkasting med 70 prosent innen 2025. Et viktig tiltak er en ny funksjon i Spar-appen.

Publisert Sist oppdatert

Enkel tilgang og informasjon om nedprisede varer som nærmer seg utløpsdatoen, er viktig for å nå målet innen 2025, ifølge kjeden.

– Vi har jobbet med Trumf for å få på plass Spar-appen. Nå har vi fått en ny matsvinn-funksjon, som er en fin mulighet til å vise frem de nedprisede varene butikkene har, sier fagkonsulent for bærekraft Hanna Marie Hauge.

Tidligere måtte kundene møte opp fysisk i butikkene og lete i nedprisingsdiskene for å finne disse varene. Nå kan kundene gå inn i Spar-appen, trykke på «nedprisede varer», søke opp sin nærmeste Spar-butikk og få en nøyaktig oversikt over hvilke varer man kan få til redusert pris.

– Tall fra forrige uke viste at det var 237.000 unike brukere i Spar-appen. Det er vi fornøyde med. Vi ser også at trafikken i appen har økt etter at vi lanserte nedprisede varer der. Kundene er prisbevisste, og vi opplever at de tar en titt i appen før de drar på butikken. Vi håper at de vil planlegge middager ut ifra hva som ligger der, fremholder Hauge.

Nøyaktig

– Hva må de ansatte gjøre for at det skal være synlig i appen?

– De ansatte bruker Zebra-terminalen, som er et apparat for å nedprise varer. Så fort nedprisingsetiketten blir printet ut fra terminalen, kommer varene direkte inn i appen. Så fort varen blir solgt eller svinnet, forsvinner den fra appen, forteller Hauge.

– Det verste vi kan gjøre er å produsere mat som ikke blir solgt, og som ender med å bli kastet. Ideelt sett skulle vi ikke hatt varer som trenger å bli nedpriset, derfor jobber vi også med systemene som skal hindre at det sendes ut for mye mat til butikkene, legger hun til.

Så fort varen blir solgt eller svinnet, forsvinner den fra appen.

Prisbevisste kunder

Kjøpmann Faraidon Palani hos Spar Nadderud i Bærun er tilfreds med den nye funksjonen i Spar-appen. Han forteller at kundene er prisbevisste.

– Vi vet at Spar-appen blir brukt mye til å se på tilbudsvarer, og da er det smart at kundene også kan se på butikkens nedprisede varer. Etter bare noen uker med appen, ser vi at vi har redusert matsvinnet. Før hadde vi to søppeldunker for matavfall, nå har vi én, sier Spar-kjøpmannen.

Ifølge Palani har butikken kun fått positive tilbakemeldinger.

– Vi har fått mye ros for at vi ikke kaster varer, og at kundene kan kjøpe disse til redusert pris. Jeg er veldig opptatt av matsvinn og liker ikke når vi må kaste mat. Appen er en redningsmetode for at vi skal kaste mindre. Det er fine produkter vi kaster, og det skal ikke være nødvendig.

Har en drøm

Prisene er identiske i appen og i butikkene. Varene kan ikke bestilles gjennom appen. Alle Spar- og Eurospar-butikker i hele landet er inkludert i ordningen.

– Jeg har en drøm om at Spar-appen kan bli en matredderapp, og at Spars profil kan utvikle seg enda mer. Vi er opptatt av miljøet, noe som kan komme enda tydeligere frem, synes Hanna Marie Hauge.

Powered by Labrador CMS