Butikk i praksis

Kjøpmann Hege Solveig Vilming og fiskeansvarlig Knut Thorsen hos Meny Hagaløkkveien foran fiskedisken - som er hjertet av butikken.

Vekst med fisk: – Vi må fortsette å gjøre den gode jobben vi gjør

Meny hadde en fin vekst i fiskedisken i fjor med fersk fisk, og Meny Hagaløkkveien i Asker har vekst hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

– Det er veldig gledelig. I fjor havnet omsetningen på fisk likt som året før. Vi er en butikk som selger mye fisk, og har en stabil bemanning. Fiskeansvarlig Knut er flink til å bygge en relasjon og tillit hos kundene som vet at de får bra fisk her, sier kjøpmann Hege Solveig Vilming, som har arbeidet i Meny i 31 år.

– Fin vekst

Ifølge kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny hadde de en fin vekst i fiskedisken i fjor med fersk fisk om vi ser i verdi.

– Målt i volum har vi en liten nedgang, skriver Horn Hynne i Meny i en e-post.

Ifølge Ida Landmark, som er kategoriansvarlig for ferskvarer i Meny, selger de mye torsk, ørret, sei, makrell og skrei i sesongen.

– Vi selger også mye enklere løsninger, som fiskekaker. Så må vi heller ikke glemme bestselgere innenfor skjell og skalldyr som reker, krabbeskjell og blåskjell.

– Hvordan skal dere klare å holde veksten i fiskedisken?

– Vi legger stor vekt på å selge mer fisk og sjømat, og skal fortsette å vektlegge Fisketirsdag og fremme gode kjøp i fiskedisken vår. Eksempelvis løfter vi frem fisk i sesongen, som skrei og makrell, og har gode faste knallkjøp på blåskjell og krabbeskjell. Samtidig løfter vi hver uke frem en hverdagsmiddag med fisk og fortsetter å gi masse god inspirasjon via våre flater, som gir kundene våre enda enklere og bedre måter å tilberede fisk på, forteller Landmark.

Hver dag får kundene en ny fisk presenteret på «Dagens beste fangst». Foto Martine Furulund Frøjd

– Slår godt an

Hos Meny Hagaløkkveien er Fisketirsdag med 30 prosent rabatt på fisk viktig.

– Dette er en kampanje som slår godt an. Vi har mer omsetning av fisk på tirsdager enn i helgene. Kampanjen er godt innarbeidet hos kundene, sier Meny-kjøpmannen.

– Hva tror du er årsaken til at dere har vekst hittil i år?

– Godt spørsmål. Vi ser kanskje en ny trend der folk lager mer mat hjemme med flere fiskemiddager, tror Vilming.

– Hvordan skal dere beholde veksten?

– Vi må fortsette den gode jobben vi gjør med å ha gode varer i disken. Knut er kreativ og lager produkter som ikke selges i andre Meny-butikker. Han lager fiskekaker, fiskepudding og fiskegrateng. Vi har solgt veldig mye av disse produktene. Han er flink til å skape noe nytt i fiskedisken, og variasjon er viktig, synes Vilming.

– Flinke folk med høy kunnskap er alltid en slager, fortsetter kjøpmannen, som forteller at de selger mer løsvektfisk enn fryst fisk.

Hjertet av butikken

Meny Hagaløkkveien satser på fisk, og har totalt seks vinduer med fisk i fiskedisken. Foto Martine Furulund Frøjd

Ifølge Vilming er fiskedisken hjertet av butikken.

– Vi har satt av mye plass til fiskedisken, og har seks vinduer med fisk, det har ikke alle Meny-butikkene, erklærer hun.

– Hva er viktig å tenke på når man plasserer fisk i disken?

– Det må se innbydende ut. Det må også være pris og skilt på alt, ose kvalitet og ha godt med is. Det må ligge skinn mot skinn og kjøtt mot kjøtt. Røkt skal ikke være inntil fersk. Tilbehør er også viktig. Vi samarbeider godt med de frukt- og grøntansvarlige, fremholder kjøpmannen.

– Mellom fiskedisken og kjøttdisken har tilbehør som passer til begge kategorier. Det er viktig å selge hele retten og gi kundene inspirasjon.

Powered by Labrador CMS