– Vi må lytte til kundene
Coop Mega i Mosenteret i Nittedal har tatt en rekke grep og kan komme til å passere den magiske 100 millioners-grensen i år.
–For å drive godt er det av vesentlig betydning å høre på kundene og så langt som mulig etterkomme ønskene deres. Derfor er vi svært opptatt av å følge med på løpende kundemålinger og hele tiden lete etter forbedringspotensialer, sier butikksjef Caroline Young.
Hun kom fra Skottland til Norge i 2009, og jobbet i Coop Mega-butikker på Bislet, Hasle Torg, Sandaker og i Thereses gate før hun i 2022 fikk butikksjefjobben i Mosenteret.
– Jeg har alltid vært opptatt av tilbakemeldinger fra kundene. Da jeg fikk ansvaret for denne butikken, kunne jeg ta aktuelle håndgrep innenfor kjedens regler og bevilgninger.
Mindre selvscanning
Noe kundene reagerte negativt på var at butikken hadde ni selvbetjente kasser, og bare én betjent. Mange yngre kunder liker å skanne selv, men det er likevel mange eldre som heller vil ha direkte kontakt med kassereren.
– Derfor bestemte vi å legge ned tre selvbetjente kasser og installere en ny manuell, slik at vi nå har to betjente kasser. Dette har kundene satt pris på. Selve installasjonen var gjort på én dag, forteller Caroline.
Inngangspartiet til butikken var helt åpent ut mot senteret. Dette ble lukket med vegger og en automatisk inngangsdør.
– Selv om vi primært gjorde det for å verne om butikkens verdier, er reaksjonene fra kundene positive. De føler at handleruten blir tydeligere og enklere, sier butikksjefen.
For å styrke supermarkeds-inntrykket i inngangspartiet flyttet butikken salatbaren dit. Det har gitt en god økning i salget.
Grip og gå
Rett over veien for senteret ligger Bjertnes skole med 750 elever som alle blir sultne når det når det nærmer seg «storefri». Da er Coop Mega god å ha i nærheten.
– Før opplevet vi at det ble kø ved ferskvaredisken når elevene strømmet på. Og fru Hansen likte dårlig å krige om plassen med en elev som skulle ha en hamburger når hun selv sto i kø for å få sin fisk. Også dette hadde vi klare tilbakemeldinger om, fremholder butikksjefen.
– Vi løste det ved å etablere et varmeskap litt unna ferskvaredisken. Her selger vi grillede kyllinger før klokken 11, men fyller det med burgere, pizzastykker og annen lunsjmat for de unge når tiden er inne til deres lunsj.
Mer plass
En gjennomgående reaksjon fra kundene var at man ønsket mer plass i butikken. Ikke et lett ønske å imøtekomme. Men hos Coop Mega Mosenteret har man likevel gjennomført flere tiltak.
– Blant annet har vi forlenget reolen med mineralvann. Her rullerer det fort, så det var nødvendig med hyppig varepåfylling. Etter utvidelsen fyller vi stort sett på om morgenen. Kundene har god plass til å møttes med handlevogner eller komme seg frem med rullestol, fremhever Caroline.
– Jeg synes de grepene vi har tatt, ikke bare er en fordel for kundene, men også for oss ansatte, skyter ass. butikksjef Svein Bosch inn.
– Blant annet har raskere varepåfylling gjort arbeidsdagen lettere, legger han til.
Og han blir lyttet til av sjefen.
– Jeg kunne aldri klart dette uten dette laget, der jeg selv kunne håndplukke flere sentrale medarbeidere. Svein ble med meg fra Bislett, og det samme gjorde ferskvaresjefen. Den kanskje viktigste delen av jobben min er å være med på å utvikle talenter blant de ansatte. Men hele tiden legger vi vekt på å lage en butikk maksimalt tilrettelagt for kundene, erklærer Caroline.
– Og du har flere endringer i ermet?
– Ja, men det er et bevilgningsspørsmål som ikke avgjøres av meg. Kom gjerne tilbake om et år og se hva vi har fått til da, sier Caroline.