Butikktesten

Lyst og innbydende: Frukt- og grøntavdelingen gir et godt førsteinntrykk.

– All ære til betjeningen

Totalt fikk Spar Årnes 16,5 poeng av butikktesterne, som besøkte butikken samme dag som hamstringen startet. Likevel hadde de et godt vareutvalg, med en gjennomgående ryddig presentasjon.

Publisert Sist oppdatert

Besøkt: Torsdag 12. mars kl. 15.00

Fasade/inngang/kasse: 4 av 5

Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 3,5 av 5

Hygiene: 4 av 5

Personell: 5 av 5

Totalt: 16,5 poeng

Spar Årnes ligger i ytterkant av Årnes sentrum. Butikken ligger godt synlig fra veien. Konkurransen fra Amfi-senteret i sentrum av Årnes, hvor Coop Mega er lokalisert, merkes nok godt. I tillegg er Kiwi og Bunnpris representert, så her er konkurransen stor. Området har mye gjennomgangstrafikk og bør ha et godt kundegrunnlag og potensial til å trekke til seg kunder både på dagtid og ettermiddag/kveld. Det er parkering i tilknytning til butikken, men denne er litt trang og har forholdsvis få plasser, noe som kan være en utfordring på handledager.

Fasade/inngang

Fasaden er tydelig merket med kjede og åpningstider. Plakaten på veggen annonserer for First price-produkter, supper og høstens favoritt gulasj. Det er tydelig at disse ikke er oppdatert på en stund. Uteområdet er ryddig. Inngangspartiet er åpent og lyst, og midler mot koronasmitte er strategisk plassert på eget bord ved inngangen.

Sortiment/varepresentasjon

Butikken har et godt vareutvalg, og varene er gjennomgående presentert på en ryddig og oversiktlig måte. Varetrykket generelt var ikke av det beste, men så var også dette dagen hvor myndighetene strammet inn tiltakene mot koronaviruset, og vi aner at hamstringen allerede var i gang.

Butikken som medium

Butikken er åpen og oversiktlig med god plass rundt torg. Mersalget er ivaretatt med impulsløsninger som kanelboller i brødavdelingen, formkake, nystekte boller og lefser i kassaområdet og sameksponeringer som majones over frosne reker, sauser og dressinger sammen med kjøttvarer og potetgull og tørket kjøtt sammen med øl. Prismerkingen var noe mangelfull. Pallen med chips og Piano mangler prismerking, det samme gjelder lefsene, og kun en av fire godterier ved kassen er prismerket.

Det første vi møter er frukt- og grøntavdelingen. Vareutvalget her er bra og varetrykket greit. En tralle full av varer vitner om at man ikke har rukket å fylle på varer. Alle eksponeringer er ryddige, varefremstillingen er innbydende og prismerkingen er god. De fargeglade kategoriskiltene og prisplakatene gjør at vi trekkes mot varene. Butikken har også salatdisk. Vi vil tro at dette er et kjærkomment tilbud for lunsjkundene. Denne er ren og delikat, men har et noe dårlig varetrykk. Etterspørselen er nok størst rundt lunsjtider, og vi besøker butikken på ettermiddagen.

I brødavdelingen er varetrykket dårlig. Forståelig i disse tider.

Ved siden av reolen med kaker finner vi Ritz-kjeks og hundemat plassert sammen med bagetter. Hundemat burde vært plassert i tilknytning til kategori. Kjølen med brunost er plassert ved siden av en inneklemt frysedisk med reker. Nachochips og krydderblanding på topphyllen virker malplassert. I disken ved siden av finner vi Heidalsost og Organic Coffee plassert sammen med Peppes-produkter. Det er andre varer som ville vært mer naturlig å sameksponere Peppes-produkter med, som kjøttdeig, rømme og revet ost. Toppskiltet «Hver dag fyller vi butikken med fersk norsk fisk og skalldyr» skulle nok heller ikke vært plassert her. Denne type plakatering og plassering gjør det vanskelig for kundene å finne produktene. En bedre samordning av varer hadde gjort det enklere.

Ferskvaredisken har et bra varetrykk og i skapet med varmmat finner vi lasagne, fløtepoteter, vårruller og husets ferdigpakkete burgere, noe vi vil tro er et populært tilbud til sultne lunsjkunder. Kjøttdisken og kjølediskene har naturlig nok et dårlig varetrykk.

Hygiene

Butikken oppleves gjennomgående som ren, lys og ryddig. Gulvene er rene, belysningen er god og plassen mellom hyllene er grei. Vi finner ingen varer med dårlig kvalitet som trekker ned helhetsinntrykket.

Personell

Vi merker at tonen i butikken er god. Det er tydelig at koronaviruset har påvirket shoppers handlemønster og at hamstringen er i gang. Det krevet hyppig påfylling. Allikevel klarer betjeningen å holde roen, smile og ta seg tid til å vise kunder frem til etterspurte varer. Personellet fremstår som hyggelige og serviceinnstilte.

Kasse/utgangsparti

Vi finner flere impulsløsninger på vei mot kassen, i form av lefser, boller og formkaker, så her er mulighetene for mersalg god. Det er hektisk, og køer seg i kassen. To kasser er betjent når vi ankommer, og det blir straks ringt på en tredje. Betjeningen er effektive og vi blir ønsket en god dag videre.

Konklusjon:

  • En bra butikk med stort areal og godt vareutvalg. Det er god plass i friarealer og rundt torg. Lite rot og skitt.

  • God belysning, noe som får varene godt frem. Prismerkingen kan bli noe bedre. Det samme gjelder plakatering og plassering av varer innenfor samme kategori.

  • Varetrykket er nok som det er grunnet dagens situasjon. All ære til betjeningen som klarer å holde roen i en hektisk og vanskelig hverdag.

Powered by Labrador CMS